02/15/24 - Θεσπρωτικοί Αντίλαλοι
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024

15 Φεβρουαρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του καρκίνου της παιδικής ηλικίας

Ξεκίνησε η ανακύκλωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών από το Δήμο Πάργας

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Ξεκίνησε η ανακύκλωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών από το Δήμο Πάργας

Ξεκίνησε η ανακύκλωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών από το Δήμο Πάργας με την ανάπτυξη δεκατριών πορτοκαλί κάδων με σκοπό την αποφυγή απόρριψης των χρησιμοποιημένων λαδιών στις αποχετεύσεις και την επαναχρησιμοποίηση τους μετά από κατάλληλη επεξεργασία σε διάφορες εφαρμογές με προφανή οικολογικά οφέλη. 

Οι κάδοι τοποθετήθηκαν σε Καναλάκι, Πάργα, Αγιά, Ανθούσα, Αμμουδιά, Μεσοπόταμο, Λούτσα, Βαλανιδορράχη σε συνεργασία με την εταιρία EAST- WEST GREECE που έχει αναλάβει και τη συλλογή χρησιμοποιημένων ρούχων στο Δήμο Πάργας, με αποτέλεσμα την ανακύκλωση περισσότερων από 25 τόνους ρούχων και παπουτσιών. 

Για την ανακύκλωση των μαγειρικών λαδιών τα βήματα που ακολουθούμε είναι:

1. Αφήνουμε το λάδι να κρυώσει
2. Το τοποθετούμε σε ένα πλαστικό μπουκάλι και κλείνουμε καλά
3. Το ρίχνουμε από την ειδική θυρίδα στον κοντινότερο πορτοκαλί κάδο

Σε καμία περίπτωση δεν απορρίπτουμε στους πορτοκαλί κάδους λάδια κινητήρων ή σκουπίδια. Με την εισαγωγή του νέου ρεύματος ανακύκλωσης ο Δήμος Πάργας με την εξαιρετική συμμετοχή των δημοτών ανακυκλώνει πλέον σημαντικές ποσότητες από συσκευασίες, γυαλί, ηλεκτρικές συσκευές, toner, λαμπτήρες, μπαταρίες και ρούχα. 

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ανακύκλωση είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του Δήμου Πάργας (ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ/ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ): https://dimospargas.gr/cat-building/anakyklosi/
Συνέχεια...

Αρνητική γνωμοδότηση και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας για το αιολικό στη Ζυγαριά Σουλίου

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Αρνητική γνωμοδότηση και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας για το αιολικό στη Ζυγαριά Σουλίου

Την πρώτη της συνεδρίαση για τη νέα Περιφερειακή περίοδο πραγματοποίησε σήμερα η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Περιφέρειας Ηπείρου.

Της Επιτροπής προεδρεύει ο Αντιπεριφερειάρχης, αρμόδιος για θέματα Περιβάλλοντος, κ. Βασίλειος Γοργόλης, ενώ Αντιπρόεδρος εκλέχτηκε με την έναρξη της συνεδρίασης ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Θεόδωρος Κορωναίος.

Ακολούθησε η συζήτηση των θεμάτων της Ημερήσιας Διάταξης, με την Επιτροπή Περιβάλλοντος να γνωμοδοτεί αρνητικά για δύο ΜΠΕ Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και συγκεκριμένα:

Α. Για το έργο: Μικρό Υδροηλεκτρικό έργο «Κυψέλη», εγκατεστημένης ισχύος 1,18 MW, λαμβάνοντας υπόψη την Αρνητική εισήγηση του Τμήματος Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου και τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις της Τ.Κ. Κυψέλης και φορέων της περιοχής.

Β. Για το έργο Αιολικό Πάρκο, ισχύος 57,60 MW , και των συνοδών του έργων, στη θέση «Ζυγαριά», Δ.Ε. Σελλών, Δήμου Δωδώνης, Π.Ε. Ιωαννίνων & Δ.Ε. Παραμυθιάς και Δ.Ε. Σουλίου, Δήμου Σουλίου, Π.Ε. Θεσπρωτίας, για το οποίο επίσης υπάρχει αρνητική εισήγηση του Τμήματος Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου και αρνητικές γνωμοδοτήσεις των αντίστοιχων Δήμων.
Συνέχεια...

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κουάρκ το πρώτο λογοτεχνικό βιβλίο του Φώτη Μαραζόπουλου με τίτλο «της σιωπής»

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κουάρκ το πρώτο λογοτεχνικό βιβλίο του Φώτη Μαραζόπουλου με τίτλο «της σιωπής»

Πρόκειται για ένα βιβλίο που περιέχει 7 διηγήματα, 7 σκέψεις, 21 ποιήματα. Και μπόνους απλά μαθήματα ζωής για αρχάριους.

Στις 7 ιστορίες των διηγημάτων ο συγγραφέας μας ταξιδεύει στο όνειρο ενός λουλουδιού που ανοίγει τα πέταλα του μόνο με την αγάπη, στην απολογία ενός απόλυτα νομοταγή ληστή τράπεζας, στο στιγμιαίο έρωτα που διαρκεί όσο ένα περαστικό χάδι εντός ενός αστικού λεωφορείου, στα σχέδια να ρίξουμε τον άλλον σε έναν τάφο και τελικά πέφτουμε εμείς εκεί, στην πρόσκληση και πρόκληση της κλωνοποίησης των ανθρώπων με στόχο τον απόλυτο έλεγχο τους, σε ένα δείπνο με 13 άτομα που θα αφήσει πίσω του έναν γάμο και τρεις κηδείες και τελικά στον αόρατο εχθρό που μόνο με απέραντη αγάπη μπορείς να τον νικήσεις.

Και 21 ποιήματα εμβόλιμα ανά τρία ανάμεσα στα διηγήματα και δίπλα από μια σκέψη, μια ατάκα. Κάπως μετέωρη, όπως μετέωρος είναι και ο τίτλος αυτού του βιβλίου. της σιωπής χωρίς πριν ή μετά. Χωρίς αρχή και χωρίς τέλος.

Και στο τέλος ο συγγραφέας παραδίδει μαθήματα ζωής για αρχάριους, αλλά με τρόπο ποιητικό…

Ένα βιβλίο της ζωής, από τη ζωή.

Στη Θεσπρωτία μπορείτε να το βρείτε και στα βιβλιοπωλεία Εργολάβος στην Παραμυθιά, Μητσέλος και Θέτις στην Ηγουμενίτσα.


Λίγα λόγια για το συγγραφέα


Γεννήθηκε στην Γερμανία το 1966 και έζησε τα περισσότερα χρόνια στην Αθήνα. Από το 2011 ζει στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας.

Είναι δημοσιογράφος – εκδότης - συγγραφέας. Εκδίδει το περιοδικό Step και την εφημερίδα «Πολιτική», ενώ έχει και τα ενημερωτικά site paramythianews.gr – periodikostep.gr τα οποία είναι μέλη του Μητρώου online media.

Έχει συνεργαστεί με την Ελευθεροτυπία, το ΓΕΩΤΡΟΠΙΟ της Ελευθεροτυπίας, το Μετρόραμα, την Ραδιοτηλεόραση, το Χωνί, τα περιοδικά ΜΕΤΡΟ – OUT – SMART.

Έκανε την επιμέλεια του περιοδικού «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ» με τα πρακτικά της δίκης της 17Ν.

Επίσης συνεργάστηκε με τους ραδιοφωνικούς σταθμούς «ΠΑΚΟΕ» και «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 94 FM» καθώς και με την ιστοσελίδα Mediasoup.

Το καλοκαίρι του 2004 ανέβηκε από επαγγελματικό θίασο το θεατρικό έργο «ΘΥΡΟΦΥΛΑΞ» με δική του δραματουργική επεξεργασία, με θέμα τη ζωή του ζωγράφου Θεόφιλου, κάνοντας περιοδεία στη Λέσβο, στη Χίο και στη Λήμνο.

Το 1997 δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΡΕΥΜΑΤΑ το διήγημα του «Το δείπνο»

Τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το πρώτο του βιβλίο με πολιτική σάτιρα με τον τίτλο «4 χρόνια μνημόνιο είναι λίγα πολύ λίγα» και με ψευδώνυμο Μικρός Φωκίων.

Το 2021 εκδόθηκε στο συλλογικό βιβλίο «Το φως της Ηλιαχτίδας» το διήγημα του «Αόρατος εχθρός» από τις Εκδόσεις Ηλιαχτίδα.

Το 1996 -1997 ήταν υπεύθυνος τηλεφωνικής επαφής με τους υποστηρικτές της Greenpeace και για ένα μικρό διάστημα με τους υποστηρικτές της Διεθνούς Αμνηστίας.

Το 2007 – 2008 συνεργάστηκε με την ΜΚΟ ΠΕΕΠ (Προγράμματα Εθελοντικής Εργασίας για το Περιβάλλον) ως συντονιστής του Προγράμματος «Γνωρίζω την πόλη μου με ποδήλατο».

Συνέχεια...

Επίσκεψη Στρατηγών του Πυροσβεστικού Σώματος στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Επίσκεψη Στρατηγών του Πυροσβεστικού Σώματος στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας

Τον Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας κ. Θωμά Πιτούλη επισκέφθηκαν στις 14 Φεβρουαρίου, ο Αντιστράτηγος κ. Ευάγγελος Φαλάρας, Γενικός Επιθεωρητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Βορείου Ελλάδος, ο Υποστράτηγος κ. Μπόκας Χριστόφορος Συντονιστής Επιχειρήσεων Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Νήσων (Κέρκυρα-Λευκάδα-Παξοί), ο Περιφερειακός Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ηπείρου Αρχιπύραρχος κ. Τσιώπος Κωνσταντίνος κα ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ηγουμενίτσας Αντιπύραρχος κ. Πανταζής Ευάγγελος. 

Συζητήθηκαν θέματα Πολιτικής Προστασίας και επίλυσης προβλημάτων στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, επίσης επισημάνθηκε η άριστη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ της Περιφερειακής Ενότητας και του Πυροσβεστικού Σώματος για θέματα αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών.

Ο Αντιπεριφερειάρχη δήλωσε ότι η Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας θα στέκεται πάντοτε αρωγός στο έργο που επιτελεί η Πυροσβεστική.

Συνέχεια...

Συνελήφθη στη Θεσπρωτία ημεδαπός για υπόθεση παράνομης προώθησης αλλοδαπών στο εξωτερικό

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Συνελήφθη στη Θεσπρωτία ημεδαπός για υπόθεση παράνομης προώθησης αλλοδαπών στο εξωτερικό

Συνελήφθησαν επιπλέον 5 αλλοδαποί

Συνελήφθη σήμερα (15-02-2024) νωρίς το πρωί σε περιοχή της Θεσπρωτίας από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ηγουμενίτσας ημεδαπός, σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για παράνομη προώθηση αλλοδαπών στο εξωτερικό.

Ειδικότερα, ύστερα από αστυνομικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε σε μισθωμένο Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητο, με οδηγό τον κατηγορούμενο, διαπιστώθηκε ότι σε αυτό επέβαιναν ακόμη 5 αλλοδαποί.

Από την έρευνα που ακολούθησε προέκυψε ότι ο ημεδαπός είχε παραλάβει τους αλλοδαπούς χθες (14-02-2024) το απόγευμα από την Αθήνα, προκειμένου να τους μεταφέρει στα ελληνοαλβανικά σύνορα, τα οποία αυτοί στη συνέχεια θα διέσχιζαν παράνομα. Απώτερος προορισμός του ήταν χώρα της Βόρειας Ευρώπης, όπου με την άφιξή τους θα κατέβαλαν χρηματικά ποσά ύψους που κυμαίνονταν από 2.500 έως 4.000 ευρώ, μέσω μη επίσημου συστήματος μεταφορά χρημάτων.

Στο πλαίσιο των ερευνών κατασχέθηκαν το παραπάνω αυτοκίνητο, χρηματικό ποσό 200 ευρώ και ένα κινητό τηλέφωνο. 

Προανάκριση για την υπόθεση ενεργήθηκε από την Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Ηγουμενίτσας, ενώ οι συλληφθέντες θα οδηγηθούν στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Θεσπρωτίας
Συνέχεια...

Όταν ο Κοσμάς ο Αιτωλός ανέβηκε στο Σούλι

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Όταν ο Κοσμάς ο Αιτωλός ανέβηκε στο Σούλι

Είναι γνωστό πως ο μεγάλος Διδάσκαλος του Γένους και Ιεραπόστολος Κοσμάς ο Αιτωλός ανάλωσε σχεδόν όλη τη ζωή του στις περιοδείες στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα και τη Βόρειο Ήπειρο. Το έργο αυτό επιτέλεσε για είκοσι ολόκληρα χρόνια. Από το 1759 μέχρι το 1779, χρονιά που απαγχονίστηκε στο Κολικόντασι της Βορείου Ηπείρου, χωριό κοντά στο σημερινό Φίερι της Αλβανίας.

Είναι επίσης γνωστό πως ο σκοπός του ήταν ιερός.: Να παραμείνουν οι χριστιανοί στην ορθοδοξία. Και τούτο γιατί στα δύσκολα εκείνα χρόνια της σκλαβιάς πολλοί Έλληνες εγκατέλειπαν, για διάφορους λόγους, τον χριστιανισμό και ασπάζονταν τον Μουσουλμανισμό. Ιδιαίτερα «στην περιοχή της Θεσπρωτίας», όπως γράφει η Μαρία Μαμασούλα, Φιλόλογος, Θεολόγος και Δ/ρ Παιδαγωγικής στο βιβλίο της «Ο βίος του Αγίου Κοσμά», οι εξισλαμισμοί ήταν πολλοί επί των ημερών του Πατροκοσμά. Η άρνηση του Χριστιανισμού στην περιοχή «κορυφώθηκε στη διάρκεια του ΙΗ΄ αιώνα (1700-1799) λόγω των πυκνών (πολεμικών) επιχειρήσεων των τουρκικών στρατευμάτων εναντίον των κλεφταρματολών, καθώς και λόγω των συνεπειών του ρωσοτουρκικού πολέμου και της αποτυχίας του κινήματος του Ορλώφ (1770-1774». Ο Αραβαντινός γράφει: «Κατά την εποχήν ταύτην (1737) οι χριστιανοί της Χαονίας και Θεσπρωτίας ήρξαντο ελαττούσθαι επαισθητώς, ένεκεν της κατά καιρόν τουρκίσεώς των, γιγνομένης προς αποφυγήν των αδιαλείπτων κακουχιών, ας οι Οθωμανοί ενεποίουν εις τους χριστιανούς. Πολλά χωρία ηναγκάσθησαν, ίνα εναγκαλισθώσι τον Ισλαμισμόν».

Το φαινόμενο αυτό είχε ανησυχήσει σφόδρα τους Πατριάρχες της πάλαι ποτέ Βασιλεύουσας, οι οποίοι βρήκαν στο πρόσωπο του Αγιορίτη, μέχρι τότε, ιερομόναχου Κοσμά τον πλέον κατάλληλο νέο και φλογερό χριστιανό και πατριώτη να κατηχήσει κατάλληλα τους υπόδουλους Έλληνες. Φυσικά υπό την ανοχή των Μουσουλμανικών αρχών καθώς το ιερό τους βιβλίο, το Κοράνιο, απαγόρευε τη θρησκευτική καταπίεση των υπόδουλων λαών. Ιδιαιτέρως μάλιστα των Χριστιανών, καθώς ο Μωάμεθ, ιδρυτής του Μουσουλμανισμού, αναγνωρίζει τον ιδρυτή του Χριστιανισμού ως προφήτη του Αλλάχ. Έτσι η κύρια διδασκαλία του Πατροκοσμά προς τους χριστιανούς Έλληνες είναι να διατηρήσουν οπωσδήποτε τη Χριστιανική Θρησκεία και την Ελληνική Γλώσσα. Αυτά πορεύονται μαζί. Μέσα από τα σχολεία, κατηχούσε, όπου θα διδάσκεται η ελληνική γλώσσα, τα ελληνόπουλα θα μάθουν και ποτέ δε θα λησμονήσουν τα μεγάλα νοήματα της Ευαγγελίου.

Είναι αλήθεια πως ο ιερομόναχος Κοσμάς, γεννημένος στο Θέρμο της Αιτωλίας, στα τελευταία χρόνια της ζωής του γνωρίζεται με τον Αλή Τεπελενλή, ο οποίος, νέος ακόμη, βρίσκεται στο Τεπελένι και φιλοδοξεί μεγάλα αξιώματα, όπως τον θέλει και τον προορίζει η πολυμήχανη μάνα του, η χριστιανή Χάμκω. Έτσι ο δυναμικός νέος Αλή διαμορφώνει πολύ καλές σχέσεις μαζί του. Τον αποδέχεται μάλιστα ως ένα σοφό προφήτη, που μόνο καλά λόγια και ευνοϊκές προφητείες έχει να λέει γι’ αυτόν. Για τις αγαθές σχέσεις του Πατροκοσμά με τον Αλή Τεπελενλή γράφει ο Κ. Σ. Κώνστας στο έργο του: Ο 'Αγιος Κοσμάς ο Αιτωλός , εκδ. Γ΄, Αθήνα 1990, εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 158-162: «Αλλ' ο Άγιος προφθάσας εισήλθεν εις την κωμόπολιν, ζητών εν αυτή άσυλον. Τότε ήνοιξε η θύρα ενός αρχοντικού και προέβαλεν εις το κατώφλιόν της η φοβερά και επιβλητική σιλουέττα της Χάμκως, μητρός του Αλή. Έπιασε από το χέρι τον 'Αγιον και τον έμπασεν εις το σπίτι της. Μετ' ολίγον ενεφανίσθη και ο υιός της, φυγόδικος τότε, ο κατόπιν Αλή πασάς των Ιωαννίνων. Κατά την ώραν του φαγητού ο 'Αγιος με την προφητικήν ματιάν του διέγνωσε το μέγα και παράδοξον μέλλον του νέου. Ο Κοσμάς κοιτάζων κατάματα τον Αλή, του είπε: «Θα γίνης μεγάλος άνθρωπος· θα κυριεύσης όλη την Αρβανιτιά· θα υποτάξης την Πρέβεζα, την Πάργα, το Σούλι, το Δέλβινο, το Γαρδίκι και αυτό το τάχτι του Κουρτ πασά. Θα αφήσης μεγάλο όνομα εις την Οικουμένην». Και προσέθεσεν ακόμη: «Αυτή είναι η θέλησις της Θείας Προνοίας. Ενθυμήσου όμως σε όλη τη διάρκεια της εξουσίας σου να αγαπάς τους Χριστιανούς, αν θέλης να μείνη η εξουσία εις τους διαδόχους σου». Την επομένη πρωίαν ηρώτησε και πάλι τον Κοσμάν ο Αλής δια το μέλλον του και αν θα υπάγη εις την ΚωνσταντινουΠολιν. Και ο 'Αγιος τότε είπε: «Και στην Πόλιν θα πας, μα με κόκκινα γένεια!» Ο Αλής δεν εννόησε την τελευταίαν φράσιν και απεχωρίσθηκαν, χαιρετισθέντες φιλικώς.»

Πάντως ο Αλή πασάς του ήταν ευγνώμων μέχρι τέλους. Γι’ αυτό και όταν πια ο Κοσμάς είχε απαγχονιστεί από τις τουρκικές αρχές του Φίερι και ο Αλής είχε αναγορευτεί Πασάς των Ιωαννίνων, έδωσε έντολή να χτιστεί ναός προς τιμήν του «προφήτη», να βρεθούν τα οστά του και να ταφούν στη σημερινή τους θέση. Στην ουσία Μεγάλος Διδάσκαλος του Γένους είχε αγιοποιηθεί πολύ πριν από την επισημη ορθόδοξη εκκλησία που τον αγιοκατέταξε μόλις το 1961.

Εν τω μεταξύ δεκάδες χωριά της Θεσπρωτίας είχαν ασπαστεί τον Ισλαμισμό.

Κι ενώ σκοπός του ένθερμου Ιεραπόστολου ήταν να αποτρέψει τους υπόδουλους συμπατριώτες του από τον αφελληνισμό και τον εξισλαμισμό, δημιουργείται η απορία γιατί έκρινε σκόπιμο να ανέβη μέχρι το Σούλι, τη στιγμή μάλιστα που ο ηρωικός εκείνος τόπος παρέμενε ακόμη ελεύθερος. Ούτε και είχαν πρόβλημα εξισλαμισμού οι Σουλιώτες, αφού ήταν ανέκαθεν Χριστιανοί και ουδέποτε έδειξαν αλλόθρησκες διαθέσεις. Αντίθετα είχαν χτίσει πολλούς ναούς, με σημαντικότερο το ναό του Αγίου Δονάτου, προστάτη και θαυματουργού, και εκκλησιάζονταν τακτικά μέχρι την ώρα που το Σούλι έπεσε στον Βεζίρη Αλή Πασά. Εξάλλου οι Σουλιώτες είχαν τον φλογερό τους Ιερομόναχο Σαμουήλ, που μέχρι το τέλος της ζωής του, εκτός από τους πατριωτικούς και εθνικούς του λόγους, κήρυττε αδιάλειπτα με πύρινα κηρύγματα και τη χριστιανική πίστη. Υπάρχουν βέβαια κάποιες μαρτυρίες πως, όταν ο Πατροκοσμάς έφτασε στο Σούλι, έφερε μαζί του, από την Ιερά μονή Διχουνίου της περιοχής Ραδοβιζίου Ιωαννίνων, και τον νεαρό τότε καλόγερο Σαμουήλ και τον εγκατέστησε εκεί.

Όμως και πάλι το ερώτημα παραμένει. Να τι γράφει πάλι η βιογράφος του Κοσμά Μαρία Μαμασούλα. «Έφθασε ο Πατροκοσμάς ως το Σούλι συσταίνοντας ησυχία και σύνεση στους αδούλωτους Σουλιώτες στη σύναξη του Αγίου Δονάτου, επιτιμώντας (κατηγορώντας) την υπερηφάνειά τους: «Σας λυπάμαι για την περηφάνεια, οπού έχετε», και τινάζοντας τα παπούτσια του, συνέχισε: «Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήσει. Κι αν δεν αφήσετε αυτά τα πράγματα που κάνετε, την αυθαιρεσία και ληστεία, θα καταστραφήτε». Ύστερα, κοιτάζοντας τ’ άρματα πούχαν κρεμασμένα σ’ ένα δένδρο, είπε: «Σε κείνο το κλαρί, που κρεμάτε τα σπαθιά σας, θαρθεί μέρα που θα κρεμάσουν οι γύφτοι τα όργανά τους». Ευλόγησε τα βουνά του Σουλίου, λέγοντας: «Ευλογημένα βουνά θα σώσετε πολύ κόσμο». Γράφει ακόμη. «Στο Κεράσοβο, στη Γλαβίτζα και στο Τσαγκάρι σύστησε (Ο Πατροκοσμάς) Σχολεία, και προέτρεψε τους κατοίκους να στήνουν σταυρούς «εις ανάμνησιν του υπέρ ημών σταυρωθέντος».

Όπως φαίνεται καθαρά, ο Ιεραπόστολος μίλησε στους γενναίους Σουλιώτες με πολύ θυμό. Όχι γιατί είχαν ξεχάσει τη γλώσσα ή τη Θρησκεία, αλλά για την «περηφάνεια» τους, δηλαδή την αλαζονεία. Κι ακόμα γιατί δεν ήταν «συνετοί» και δεν «κάθονταν ήσυχα». Συνεπώς η απάντηση στο ερώτημα βρίσκεται εδώ. Εξάλλου ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ουδέποτε παρότρυνε τους υπόδουλους Έλληνες σε εξέγερση κατά του κατακτητή. Δε θα ήταν εύκολο άλλωστε. Αν το έκανε η σίγουρη …αμοιβή του θα ήταν από την πρώτη στιγμή ο απαγχονισμός του. Όπως συνέβη με τον Πατριάρχη Άγιο και εθνομάρτυρα Γρηγόριο τον Ε΄ στην Κωσταντινούπολη από τον Σουλτάνο Μαχμούτ τον Β’.

Τελικά ο Πατροκοσμάς απαγχονίστηκε από τις τουρκικές αρχές του Μπερατίου της το 1779 στο Κολικόντασι της Βορείου Ηπείρου. Εννιά χρόνια πριν την ανάδειξη του Αλή ως Πασά των Ιωαννίνων (1788).

Βαγγέλης Τσιρώνης
Φιλόλογος - Συγγραφέας
Συνέχεια...

Πρόταση Αντ. Μπέζα για την προστασία και διαχείριση των παραλιών «Δρέπανο» και «Μακρυγιάλι»

Φεβρουαρίου 15, 2024 0
Πρόταση Αντ. Μπέζα για την προστασία και διαχείριση των παραλιών «Δρέπανο» και «Μακρυγιάλι»

Κατά τη συζήτηση για τις παραλίες «Δρέπανο» και «Μακρυγιάλι» που πραγματοποιήθηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μετά από αίτημα της δημοτικής παράταξης «Μαζί για την Ηγουμενίτσα», ο επικεφαλής της παράταξης Αντώνης Μπέζας μεταξύ άλλων τόνισε:

«Για την προστασία και την ορθολογική διαχείριση των παραλιών Δρέπανο και Μακρυγιάλι χρειάζεται μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση που να στηρίζεται σε δύο βασικές αρχές:

- Σεβασμός στην οικολογική αξία της ακτής για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων που διαβιούν σ’ αυτή.

- Οποιαδήποτε παρέμβαση ή έργο που θα πραγματοποιηθεί στην ευρύτερη περιοχή θα πρέπει να συνοδεύεται από εξειδικευμένες μελέτες ώστε να υπάρχει επιστημονικός σχεδιασμός που να λαμβάνει υπόψη την πολυπλοκότητα των φαινομένων».

Αν επιχειρήσουμε να κατατάξουμε αυτές τις μελέτες σε κατηγορίες, τότε θα μπορούσαμε να τις ομαδοποιήσουμε στις ακόλουθες δύο:

- Τεχνικές μελέτες και αντίστοιχες περιβαλλοντικές που θα προσδιορίσουν τους μηχανισμούς δημιουργίας των διαβρωτικών φαινομένων και θα διαστασιολογήσουν τα αναγκαία τεχνικά έργα και τις παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση αυτών των μηχανισμών, την αποκατάσταση των βλαβών και τη μακροπρόθεσμη προστασία των ακτών. Οι παρεμβάσεις αυτές, (κυματοθραύστες χαμηλής στέψης, εγκάρσιοι πρόβολοι, τεχνητή αναπλήρωση, λιθορριπές κλπ) θα προκύψουν από την ανάλυση ακτομηχανικών μοντέλων και θα εναρμονίζονται με το χαρακτήρα της μεσογειακής παραλίας σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

- Μελέτη που θα καθορίσει ένα ολοκληρωμένο μοντέλο ορθολογικής διαχείρισης και χρήσης της παράκτιας ζώνης, όχι μόνο του Δρεπάνου- Μακρυγιαλίου αλλά συνολικά του κόλπου της Ηγουμενίτσας συμπεριλαμβανομένης και της νησίδας Αγιονήσι. Η μελέτη αυτή θα αποσαφηνίσει, σε κάθε επιμέρους περιοχή των ακτών τη φέρουσα ικανότητα, δηλαδή το είδος και τις θέσεις που θα αναπτυχθούν ήπιες τουριστικές δραστηριότητες. Θέλουμε τουριστική ανάπτυξη αλλά αυτή να μη συσσωρεύει κόστος στο παρόν και το μέλλον. Θα καθορίσει επίσης τις υποδομές για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, τη διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων καθώς και σύγχρονες τεχνικές καθαρισμού που θα συνδυάζουν ήπια μηχανικά μέσα με χειροκίνητες μεθόδους.

Και βέβαια, στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να αξιοποιηθούν και να ληφθούν υπόψη όλες οι συναφείς μελέτες που ήδη υπάρχουν, όπως η πρόσφατη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΟΛΗΓ ή η μελέτη εκτίμησης κινδύνου της δελταικής ακτογραμμής του ποταμού Καλαμά της Περιφέρειας Ηπείρου.

Αν έχετε χρήματα για τις μελέτες αυτές, προχωρήστε άμεσα και αναθέστε τις, με γρήγορες διαδικασίες, σύμφωνα με το νόμο περί δημοσίων συμβάσεων. Αν δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα, να τα διεκδικήσετε. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν είχε τις σωστές προτεραιότητες στις διεκδικήσεις της. Εσείς πρέπει να έχετε.

Δεν μπορεί να έχουμε δώσει το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας για παραχώρηση, γιατί η μεγάλη πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας στηρίξαμε την παραχώρηση, και να μη μας έχουν δοθεί χρήματα για την προστασία και τη διαχείριση του οικοσυστήματος του Δρεπάνου – Μακρυγιαλίου, την αστική ανάπλαση της Ηγουμενίτσας με νέους χώρους στάθμευσης και πρασίνου και την προστασία από τη θαλάσσια και ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω της λειτουργίας του λιμανιού. Αναφέρομαι σε έργα μικρότερης εμβέλειας και όχι σε μεγάλα όπως ο περιφερειακός. Μιλάω για τα αυτονόητα.

Δώσαμε το Λιμάνι, που έχει οπωσδήποτε θετικές αλλά και αρνητικές επιπτώσεις για την περιοχή, και τι πήραμε; Τη χερσαία ζώνη που ούτως ή άλλως την είχαμε στο παρελθόν και που ο παραχωρησιούχος δεν τη χρειαζόταν ή τα ανταποδοτικά τέλη που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, όταν η συντήρησή της έχει υπερδιπλάσιο κόστος»;

Συνέχεια...

Ο καιρός στην Ηγουμενίτσα σήμερα