12/11/22 - Θεσπρωτικοί Αντίλαλοι
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2022

Οριστική ρήξη Πιτούλη - Καχριμάνη;;;

Δεκεμβρίου 11, 2022 0

 Οριστική ρήξη Πιτούλη - Καχριμάνη;;;

Είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι οι σχέσεις μεταξύ του Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλ. Καχριμάνη και του Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας, Θωμά Πιτούλη δεν είναι και οι καλύτερες...

Λόγω ...ιδιοσυγκρασίας ίσως, ουδέποτε είχαν στενή συνεργασία παρόλο το θετικό έργο που έχουν αφήσει κατά καιρούς σε ορισμένους τομείς...

Θετικό χαρακτηριστικό και των δύο -και το έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν- είναι ότι έχουν τις πόρτες τους ανοιχτές σε εκκλήσεις πολιτών για ζητήματά τους. Άλλωστε, η επικράτησή τους στις εκογές με μεγάλα ποσοστά, αποδεικνύει αυτή τη σχέση με τους πολίτες...

Μόνο που εδώ και μερικά χρόνια, υπάρχει ένας ανταγωνισμός μεταξύ τους. Η στάση του Περιφερειάρχη να παρακάμπτει το χωρικό Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας και να αναλαμβάνει προσωπικά υποθέσεις της Π.Ε. Θεσπρωτίας χωρίς καν να συμβουλεύεται τον κ. Πιτούλη, έχει εντείνει αυτή τη σύγκρουση...

Πρόσφατα ο Αλ. Καχριμάνης επισκέφθηκε τη Θεσπρωτία σε δύο διαφορετικές περιοχές, χωρίς την παρουσία του Θ. Πιτούλη, παρά μόνο με τη συνοδεία της Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου και δεξί του χέρι, Σταυρούλας Μπραϊμη...!

Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Θ. Πιτούλης, εμμέσως πλην σαφώς, άφησε να εννοηθεί ότι ούτε καν μιλάει με τον Αλ. Καχριμάνη. Αναφερόμενος στο υδροηλεκτρικό έργο στο φράγμα Ραγίου, τόνισε ότι για αρκετά χρόνια χειριζότανε ο ίδιος τα θυροφράγματα. Από πέρυσι, όπως τόνισε, το χειρίζεται ο ίδιος ο Περιφερειάρχης. "Έχω στείλει τα κλειδιά από τα θυροφράγματα στον Περιφερειάρχη με τον κ. Μαυρογιώργο", ανέφερε ο Θ. Πιτούλης, δείχνοντας ότι δεν έχει προσωπική επαφή με τον κ. Καχριμάνη και τα κλειδιά τα έστειλε με άλλο πρόσωπο...

Και εκεί που ήταν αναμμένη η φωτιά, η στάση του κ. Καχριμάνη και της κας Μραϊμη να φέρουν στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου προς συζήτηση το θέμα των ασφαλτικών στη Σαγιάδα, χωρίς να έχει ενημερωθεί ο κ. Πιτούλης έριξε λάδι στη φωτιά...

Ο κ. Πιτούλης, όπως αναφέρουν δημοσιεύματα (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ) εξέφρασε την έκπληξή του για το γεγονός ότι δεν είχε ενημερωθεί και αποχώρησε από τη συνεδρίαση...

Αυτή ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ήδη γεμάτο ποτήρι του Θωμά Πιτούλη, ο οποίος φέρεται να σκέφτεται ακόμη και το ενδεχόμενο παραίτησής του από τη θέση του χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Θεσπρωτίας, σύμφωνα με διαρροές από το περιβάλλον του...!

Ο Αλ. Καχριμάνης φαίνεται πως ακόμη καταφέρνει να απορροφάει τους κραδασμούς της πολιτικής του καρέκλας, παρά την κόντρα του με την κυβέρνηση και με Δημάρχους της Ηπείρου, αλλά και τις αποκαλύψεις για τις μπίζνες του γιου του, τις οποίες ο ίδιος σιγοντάρει με παράτυπο τρόπο, όπως η συμμετοχή του στην Επιτροπή Περιβάλλοντος για το φωτοβολταικό πάρκο στο Μαργαρίτι...

Από την άλλη μεριά, ο Θ. Πιτούλης, δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει αν θα είναι εκ νέου υποψήφιος ως περιφερειακός σύμβουλος, ως  υποψήφιος Δήμαρχος Ηγ/τσας, ή ως υποψήφιος βουλευτής Θεσπρωτίας, όπως κατά διαστήματα κυκλοφορούν σχετικά  δημοσιεύματα, τα οποία, ουδέποτε διέψευσε...!!!

Σίγουρα, οι αποφάσεις για την πολιτική του καριέρα, είναι δικές του, ωστόσο, το γεγονός ότι οι σχέσεις του Περιφερειάρχη με τον Αντιπεριφερειάρχη είναι ανύπαρκτες, αυτό επηρρεάζει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες. Και αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Οι δύο άνδρες οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους...!

Συνέχεια...

Ημερίδα "Η δύναμη των 4" στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας,

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Ημερίδα "Η δύναμη των 4" στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας,

Αίθουσα «Σωτήρης Δάκαρης»
Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2022, ώρα 6.00 μ.μ.

Με αφορμή τον εορτασμό της «Διεθνούς Ημέρας Μουσείων» 2022 (18η Μαΐου), τα Αρχαιολογικά Μουσεία της Ηπείρου σχεδίασαν από κοινού την εκθεσιακή δράση «Η Δύναμη των τεσσάρων», με αμοιβαίο δανεισμό αρχαιολογικών ευρημάτων από τις συλλογές τους.

Τέσσερις πήλινες πλαγγόνες (κούκλες) από τάφους της δυτικής νεκρόπολης της Αμβρακίας, μία επιτύμβια στήλη των αυτοκρατορικών χρόνων από την ανατολική νεκρόπολη της Νικόπολης και δύο μολύβδινα χρηστήρια ελάσματα από το ιερό της Δωδώνης αποσπάσθηκαν προσωρινά από τις συλλογές των Αρχαιολογικών Μουσείων Άρτας, Νικόπολης και Ιωαννίνων για να ενταχθούν σε ομόλογες θεματικές ενότητες της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας και να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία.

Η δράση ολοκληρώνεται με την οργάνωση τεσσάρων ημερίδων, μία στην έδρα του κάθε μουσείου. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας σας προσκαλεί στην τελευταία κατά σειρά Ημερίδα “Η δύναμη των 4”, που θα πραγματοποιηθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου στις 6.00 μ.μ.

Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να δει και να γνωρίσει, μέσα από τις σύντομες ομιλίες – παρουσιάσεις, τα αντικείμενα που δανείστηκε και φιλοξενεί το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας, και να κατανοήσει τη σύνδεσή τους με ομόλογα εκθέματα και θεματικές ενότητες της μόνιμης συλλογής του μουσείου. Θα ακολουθήσει ξενάγηση στην περιοδική έκθεση.

Η δράση συνδιοργανώνεται από κοινού με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, Άρτας και Πρέβεζας στο πλαίσιο του εορτασμού για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2022, που ήταν φέτος αφιερωμένη στη «Δύναμη των Μουσείων».

Ωράριο Λειτουργίας Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας:
Δευτέρα, Τετάρτη έως Κυριακή: 8.30-15.30 / Τρίτη: κλειστό

Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας:
https://www.facebook.com/Archaeological-Museum-of-Igoumenitsa-
458205080858127 και www.igoumenitsamuseum.gr

Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων:
https://www.facebook.com/amiogr και www.amio.gr

Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057289284919 και www.efaart.gr

Αρχαιολογικό Μουσείο Νικόπολης:

Ο Προϊστάμενος της Εφορείας
κ.α.α.
Γεωργία Πλιάκου
Αρχαιολόγος
Συνέχεια...

Ναι για ξενοδοχείο, όχι σε καταφύγιο τουριστικών σκαφών στα Σύβοτα

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Ναι για ξενοδοχείο, όχι σε καταφύγιο τουριστικών σκαφών στα Σύβοτα

Ένα «ναι» και ένα «όχι» είπε η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου για δύο επενδύσεις στην Π.Ε. Θεσπρωτίας.

Η Επιτροπή Περιβάλλοντος γνωμοδότησε θετικά για τη νέα ξενοδοχειακή μονάδα 180 κλινών τεσσάρων αστέρων στη θέση «Μπέλλα Βράκα» στα Σύβοτα.

Ομόφωνα αρνητική ήταν η γνωμοδότηση της Επιτροπής για το περιεχόμενο της Μ.Π.Ε. του έργο «Καταφύγιο τουριστικών σκαφών, θέση «Ζέρι», στην Τ.Κ. Συβότων, Δ. Ηγουμενίτσας, Π.Ε. Θεσπρωτίας, Περιφέρειας Ηπείρου»

Τέλος, η Επιτροπή αποφάσισε την αναβολή της συζήτησης για τη γνωμοδότηση της Μ.Π.Ε. του έργου «Μικρό Υδροηλεκτρικό Έργο (ΜΥΗΕ) ρέματος «Λευκοπόταμος», ισχύος 1,38 MW, στη Τ.Κ. Ανθοχωρίου, Δ.Ε. Μετσόβου, Δήμου Μετσόβου, Π. Ε. Ιωαννίνων, Περιφέρειας Ηπείρου».

Συνέχεια...

Παρουσίαση του βιβλίου του Θεσπρωτού συγγραφέα Γιάννη Βέλλη από την «Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών»

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Παρουσίαση του βιβλίου του Θεσπρωτού συγγραφέα Γιάννη Βέλλη από την «Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών»

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022, παρουσιάστηκε το νέο μυθιστόρημα του Γιάννη Βέλλη, «Στο πέρασμα της καρδερίνας», από την «Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών» (Ε.Ε.Λ.) στην αίθουσα «Μιχαήλα Αβέρωφ».

Συντονιστής της εκδήλωσης ο Πάνος Κούρβας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της. Χαιρετισμούς απηύθυναν: ο τέως Πρόεδρος και νυν Αντ/δρος της Ε.Ε.Λ. Παύλος Ναθαναήλ, η Εκδότης των εκδόσεων «οσελότος» Λένα Παντοπούλου, ο Πρόεδρος της «Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας» Χρυσόστομος (Μάκης) Κιάμος – Χήτος. Για το έργο του συγγραφέα μίλησαν ο Κώστας Καρούσος Πρόεδρος της Ε.Ε.Λ και η Σοφία Σκλείδα Καθηγήτρια Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Ποιήτρια.

Αποσπάσματα από το βιβλίο διαβάστηκαν από την Κατερίνα Ντούγκα – Κοτοπούλου, Συγγραφέα, μέλους της Επιτροπής κρίσης νέων μελών της Ε.Ε.Λ.


Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους Αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου της «Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας» από τον Πρόεδρο Χρυσόστομο (Μάκη) Κιάμο – Χήτο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου: Κώστα Ζηκόπουλο, Δημήτρη Σούκη, Δονάτο Γκέλια, η Έρρικα Βλαχαντώνη Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), Πρόεδροι και μέλη Διοικητικών Συμβουλίων Συλλόγων, Λογοτέχνες.

Ο συγγραφέας, ευχαρίστησε το Διοικητικό Συμβούλιο της «Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών» για την εκδήλωση - παρουσίαση του νέου του μυθιστορήματος. Όπως και όσους τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση αυτή.

Συνέχεια...

Σε 26 εκθέσεις θα βρεθεί η Περιφέρεια Ηπείρου το Α’ εξάμηνο του 2023

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Σε 26 εκθέσεις θα βρεθεί η Περιφέρεια Ηπείρου το Α’ εξάμηνο του 2023

Η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης ενέκρινε τη συμμετοχή της Περιφέρειας Ηπείρου σε εκθέσεις κατά το Α’ εξάμηνο του 2023.
Βάσει του σχεδιασμού της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Ηπείρου προγραμματίζεται η συμμετοχή (με την προϋπόθεση την εκδήλωση ενδιαφέροντος από επαγγελματίες για φιλοξενία στο περίπτερο της Περιφέρειας) στις:

Α) Τουριστικές εκθέσεις
Έκθεση Vakantiebeurs στην Ουτρέχτη στις 11-15 Ιανουαρίου 2023
Έκθεση CMT στη Στουτγάρδη το διάστημα 14-22 Ιανουαρίου 2023
Έκθεση Salon des Vacances στις Βρυξέλλες στις 02-05 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση I.M.T.M. στο Τελ Αβίβ στις 14-15 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση F.RE.E. στο Μόναχο στις 22-26 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση Holiday and Spa στη Σόφια στις 15-17 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση I.F.T. στο Βελιγράδι στις 23-06 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση I.T.B. στο Βερολίνο στις 07-09 Μαρτίου 2023
Έκθεση Ferienmesse Wien στη Βιέννη στις 16-19 Μαρτίου 2023
Έκθεση Β.Μ.Τ. στη Νάπολη στις 16-18 Μαρτίου 2023
Έκθεση I.T.T.F.W. στη Βαρσοβία στις 16-18 Μαρτίου 2023
Greek Alternative Tourism & Gastronomy Workshop στη Σουηδία στις 27-28 Απριλίου 2023
Έκθεση Arabian Travel Market στο Ντουμπάι το διάστημα 01-04 Μαΐου 2023
Έκθεση «Ταξίδι» στην Κύπρο το Μάιο 2023

Β) Θεματικές εκθέσεις προώθηση προϊόντων
Έκθεση βιολογικών προϊόντων BIOFACH στη Νυρεμβέργη στις 14-17 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση «Σύγχρονες Δημιουργίες και Εικαστικό Τμήμα» στο ΜΕΚ Παιανίας στις 13-16 Ιανουαρίου 2023
Έκθεση Τροφίμων Gullfood στο Ντουμπάι στις 20-24 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση Φρούτων και Λαχανικών Fruit Logistica στο Βερολίνο στις 08-10 Φεβρουαρίου 2023
Έκθεση Τροφίμων και Ποτών Food Expo στην Αθήνα στις 18-20 Μαρτίου 2023
Έκθεση Κρασιών Prowein στο Ντίσελντορφ στις 19-21 Μαρτίου 2023
Εκδήλωση τοπικών προϊόντων και τουρισμού στην Κωστάντζα Ρουμανίας (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί)
Έκθεση τοπικών προϊόντων στο Ζάππειο (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί)
Έκθεση Τροφίμων και Ποτών Summer Fancy Food στη Νέα Υόρκη στις 25-24 Ιουνίου 2023
Πανηπειρωτική Έκθεση στα Ιωάννινα (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί)
Έκθεση Revelations, International Fine Craft & Creation Biennial στο Παρίσι στις 07-11 Ιουνίου 2023
Έκθεση «Κυνηγεσία» στην Αθήνα (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί)
Συνέχεια...

Οι αναμνήσεις μιας ...πρόσκλησης! - Του Βαγγέλη Χαλμαντζή

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Οι αναμνήσεις μιας ...πρόσκλησης! - Του Βαγγέλη Χαλμαντζή

Τι μου θύμισε η πρόσκληση του κ. Παναγιώτη Νταή για την επίσημη ανακοίνωση καθόδου του συνδυασμού του στις επερχόμενες εκλογές, για την ανάδειξη της νέας δημοτικής αρχής στο Δήμο Ηγουμενίτσας.

Μάιος 1998, Δήμος Ηγουμενίτσας.
Ο κ. Ανδρέας Νταής κυκλοφορεί μια ανάλογη πρόσκληση για τη δημοσιοποίηση του δικού του συνδυασμού ενόψει των επερχόμενων εκλογών. Ο τότε Δήμαρχος, Θωμάς Πάντος, διένυε τον 8ο χρόνο της Δημαρχίας του.

Απόλυτος κυρίαρχος της αυλής του Δήμου, θεωρώντας ότι ήταν το ακατανίκητο φαβορί για την τρίτη τετραετία και ότι ελέγχει όλα τα πόστα, έδωσε εντολή στην τότε λειτουργούσα Δημοτική Τηλεόραση, να ΜΗΝ ανταποκριθεί δημοσιογραφικά στην ανακοίνωση - πρόσκληση του μετέπειτα Δημάρχου Ανδρέα Νταή και να μην προβληθεί καθόλου το θέμα στα δελτία ειδήσεων!!!
Αν είναι δυνατόν! Αναγγέλλεται νέος πολιτικός συνδυασμός για το Δήμο και δε θα ήταν παρούσα η Δημοτική Τηλεόραση!

Ήμουν συμβασιούχος τότε, στη Δημοτική Τηλεόραση της Δημοτική Επιχείρησης Ανάπτυξης του Δήμου, και μάλιστα 15 μήνες απλήρωτος, λόγω κακής διαχείρισης της εταιρείας και αναγκαζόμουνα να κάνω και άλλες δουλειές για να ζήσει η εξαμελής οικογένειά μου.

Πήρα λοιπόν δική μου κάμερα και μικρόφωνο με λογότυπο του περιφερειακού καναλιού ARTTV, με το οποίο συνεργαζόμουνα και κάλυψα το γεγονός για λογαριασμό του, αφού οι συνάδελφοί μου της ΔΤΗ, ρεπόρτερς και δημοσιογράφοι, υπάκουσαν στο κέλευσμα του Δημάρχου.

Την επόμενη ημέρα, ο Θωμάς Πάντος, μου ανακοίνωσε την απόλυση, θεωρώντας ότι δούλευα στο χωράφι του και με πλήρωνε από την τσέπη του.
Ξεκίνησα από ΜΟΝΟΣ μου δικαστικό αγώνα προκειμένου να μη χάσω τη δουλειά μου, αλλά και να πληρωθώ τα δεδουλευμένα μου (Ο ίδιος Σύλλογος Εργαζομένων από τότε, όπως και σήμερα, δούλευε και δουλεύει μόνο για όσους ανήκουν στην κλίκα της διοίκησης - yes sir).

Ευτυχώς, ο λαός της Ηγουμενίτσας έκρινε και ψήφισε αντίθετα με τη θέληση του κ. Πάντου, με αποτέλεσμα να αναλάβει τη Δημαρχία ο κ. Ανδρέας Νταής και να αποκαταστήσει κάποιες αδικίες.
Πέρασαν 24 χρόνια, αν είχε γίνει κακούργημα θα είχε παραγραφεί.
Απλά τα λέμε για να ...θυμόμαστε και να γνωρίσουμε την ιστορία.

Βαγγέλης Χαλμαντζής
Συνέχεια...

Οι αγροφύλακες στη Θεσπρωτία των παλιών καιρών...

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Οι αγροφύλακες στη Θεσπρωτία των παλιών καιρών...

Νοσταλγικές εικόνες αναπηδούν στη μνήμη πολλών από τους αγροφύλακες της Θεσπρωτίας των παλαιών καιρών, όπου η προσφορά τους ήταν μεγάλη.

Το επάγγελμα του αγροφύλακα ήταν αρκετά δύσκολο, γιατί υποχρεωνόταν να γυρίζει όλη τη μέρα στα χωράφια και να ελέγχει να μη γίνονται αγροτικά αδικήματα. Δεν είχαν συγκεκριμένο ωράριο, πρωί, μεσημέρι, βράδυ ήταν πάντα στο καθήκον.

Η δουλειά του αγροφύλακα ήταν δύσκολη και για έναν ακόμη λόγο. Επειδή συνεχώς ήταν υποχρεωμένος να ελέγχει και να τιμωρεί όσους κάνουν αδικήματα, βρισκόταν σε αντιδικία και φιλονικίες με αυτούς, που δεν δεχόταν τα αδικήματα. Εκτός από τον έλεγχο, προσέφεραν και άλλες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, την περίοδο της Άνοιξης, έπαιρναν μαζί τους "μπόλια" και εμβολίαζαν τα άγρια δέντρα, που υπήρχαν στους αγρούς ή σε δρόμους.

Ο αγροφύλακας ήταν ο φύλακας άγγελος της περιουσίας των αγροτών. Γνώριζε με κάθε λεπτομέρεια, τίνος ήταν το χωράφι, πόσα στρέμματα ήταν, τι καλλιέργεια είχε. Γι' αυτό και ήταν αυτός που έδινε και επίσημες βεβαιώσεις σε αγρότες για να πάρουν κάποια βοηθήματα ή να συνταξιοδοτηθούν. Ακόμη πληροφορούσε και τους γεωπόνους για καλλιέργειες, στρεμματικές εκτάσεις κλπ.

***
Πριν την ίδρυση της αγροφυλακής, υπήρξαν οι δραγάτες. Οι κάτοικοι συμφωνούσαν μεταξύ τους και προσελάμβαναν ιδιωτικούς φύλακες για τα χωράφια τους. Το χρονικό διάστημα των καθηκόντων τους περιοριζόταν την περίοδο που υπήρχε καρποφορία. Αυτοί οι ιδιωτικοί φύλακες ήταν γνωστοί με το όνομα δραγάτες. Οι δραγάτες πληρωνόταν σε είδος. Για παράδειγμα κάθε νοικοκύρης πλήρωνε έναν τενεκέ σιτάρι ως ετήσια αμοιβή. Ανάλογη ήταν η αμοιβή και στα υπόλοιπα είδη παραγωγής.

Οι δραγάτες ήταν άτομα που έχαιραν γενικής εκτίμησης και αποδοχής. Γι αυτό και τους εμπιστευόταν τη φύλαξη των ιδιοκτησιών τους.

Βέβαια, η δουλειά του Δραγάτη δεν ήταν αποκλειστική. Τους υπόλοιπους μήνες είχαν κάποια άλλη δουλειά, συνήθως είχαν κάποια μερίδα γης ή λίγα ζώα.

π. Ηλίας Μάκος
Συνέχεια...

Νίκος Γιαννακός: "Τα σαρακατσάνικα τραγούδια, κληρονομιά των προγόνων μας"

Δεκεμβρίου 11, 2022 0
Νίκος Γιαννακός: "Τα σαρακατσάνικα τραγούδια, κληρονομιά των προγόνων μας"

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ
ΣΤΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ

Θέμα: Τα σαρακατσάνικα τραγούδια, κληρονομιά των προγόνων μας (χθες – σήμερα – αύριο).

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Τα Σαρακατσάνικα τραγούδια είναι μία μεγάλη κληρονομιά που μας άφησαν οι πρόγονοί μας. Θέλει μεγάλη κουβέντα αλλά θα το πω με μία λέξη, είναι ένας μεγάλος θησαυρός με όλη τη σημασία της λέξεως. Δεν έχει κανένας το δικαίωμα να αλλοιώσει και να τα τηραγνήσει. 

Όταν άρχισαν να διαλύονται οι σαρακατσάνικες στάνες και τα τσελγκάτα το σαρακατσάνικο τραγούδι έπεσε σε μεγάλη παρακμή. Οι σαρακατσαναίοι σκορπίζονται σε χωριά και πόλεις και πλέον αλλάζουν τρόπο ζωής, έτσι αλλάζει και o τρόπος του γλεντιού. Το τραγούδι όμως το κουβαλάνε μέσα στην ψυχή τους, διότι ο σαρακατσάνος δεν τραγούδαγε μόνο όταν γένονταν μία χαρά στη στάνη, τραγούδαγε την ώρα που το κοπάδι του ήταν λαρωμένο, τραγούδαγε στο σκάρο, τραγούδαγε καβάλα στο άλογό του όταν πάεναι στο παζάρι ή το γάλα στο μπάτζιο, είτε κάπου αλλού. Το τραγούδι ήταν η συντροφιά του. 

Όμως οι κομπανίες που πάεναν στις χαρές και στους γάμους δεν ήξεραν τα τραγούδια μας. Και δικαιολογημένα, διότι δεν ήταν κάπου γραμμένα, δηλαδή σε δίσκους για να τα ξέρουν. Έμπαινε στο χορό ο σαρακατσάνος και παράγγελνε παραδείγματος χάρη « κράτα καημένε όλυμπε», δεν το ήξεραν, παρήγγειλαν το ένα το άλλο, δυστυχώς δεν ήξεραν κανένα.

Αυτά μου τα μολόγαγαν σαρακατσάνοι που τα έχουν ζήσει. Μου λέγαν ή θα τσακωνόμασταν ή θα φεύγαμε αχόρευτοι ή θα χόρευαμαν αυτό που θα μας βάραγαν τα βιολιά. Συνήθως γένονταν το τελευταίο.

Αυτό το έζησα εγώ το 1980 στο πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής, μεγάλη της η χάρη, στον Ανθρακίτη. Η κομπανία δεν ήξερε τα τραγούδια μας και τότε άρπαξα την ευκαιρία και ήρθα πρώτη φορά σε επαφή με το μικρόφωνο και ήταν η αιτία να γίνω τραγουδιστής. Όπως μου δόθηκε και η δεύτερη ευκαιρία το Μάιο του 1981 στο αντάμωμα στο Περτούλι . Είπα το τραγούδι ¨πέρα εδώ στον έλατο¨. Για να δούμε τι έκανα εγώ γι΄ αυτό το σαρακατσάνικο τραγούδι, με σεβασμό στους άλλους τραγουδιστές, θα μιλήσω τι έκανα εγώ και φυσικά στο τέλος τι κάναμε όλοι μαζί. 

Εγώ το τραγούδι τα αντάμωσα μέσα στα κονάκια στις αρραβώνες και στα κουρμπάνια. Εκεί άκσα τον πρώτο ηχό. Τραγούδια της τάβλας, όπως «καλώς ανταμωθήκαμε εμείς οι ντερντελήδες» , «κάτω στον Άγιο Θεόδωρο στον Άγιο Κωνσταντίνο», « χίλιως καλώς τον ηύραμαν τούτο το νοικοκύρη», «πήρε ο Μάρτης 12» «πέρα εδώ στον έλατο» και άλλα πολλά.

Τα τραγούδια της τάβλας γράφτηκαν όπως ακριβώς τα λεγαν οι γερόντοι. Άλλος ηχός τα τραγούδια τα τσάμικα «άιντε μωρέ», έχουμε πάρα πολλά δεκάδες θα έλεγα. Παραδείγματος χάρη «κράτα καημένε Έλυμπε», «τώρα είναι νύχτα ποια να ιδώ», «ποιος καταριέται το μοριά», «το τίνος είναι τα άλογα», «για βγάτε να αγναντέψουμε τις αγραφιώτοπούλες». Εδώ για παράδειγμα ένα τραγούδι όπως παλιά και πως το βάλαμε στο χρόνο. Παραδείγματος χάρη «άιντε μωρέ, κράτα καημένε Έλυμπέ», αργά. Άρα ο στίχος είναι ο ίδιος, το χρώμα του το ίδιο, το ύφος του τραγουδιού δεν άλλαξε. Εκείνο που άλλαξε προς το καλό είναι που τα βάλαμε στο χρόνο να χορεύονται.

Άρα εδώ δεν έγινε καμία ζημιά παρά μόνο σώσαμε τα τραγούδια μας, διότι τραγούδι που δεν χορεύεται χάνεται. Άλλος ήχος παραδείγματος χάρη «βάλε κρασί στο μαστραπά», «θέλω να τα καταραστώ τα τρία βιλαέτια», «Λενίτσα μου τον άντρα σου», «έριξα τα ματάκια μου», «να χα κρασί γιαννιώτικο». Ένα παράδειγμα πώς τότε αργά πως τώρα χρονικά. Τραγούδι: «θέλω να τα καταραστώ τα τρία βιλαέτια». Άρα και εδώ σώσαμε και αυτά τα τραγούδια σε αυτόν τον ήχο. Έχουμε πολλά τσάμικα που το καθένα έχει το δικό του ήχο, όπως «χορεύουν τα κλεφτόπουλα», «o Γιώργης εξεκίνησε», «μες στης σμυρτιάς στο διάσυλο», «τα ξένα τα μπιζέρισα», « κάθεται η Μάρω κάθεται» και άλλα πολλά».

Έχουμε τα τσάμικα τα λεγόμενα «καμπίσια», όπως «τι να της κάνω της καρδιάς», «γλυκοχαράζουν τα βουνά», «ψηλά βουνά κι απάτητα» αυτά δεν είναι τραγούδια του κάμπου. « Καμπίσιο» είναι όρος μουσικός.

Ανάλυση του σαρακατσάνικου στίχου

Κύριε πρόεδρε της ομοσπονδίας, τη χρονιά που ήρθα στο πανεπιστήμιο της Μακεδονίας να διδάξω το σαρακατσάνικο τραγούδι στο τμήμα μουσικολογίας δίδασκε ο καθηγητής της μουσικολογίας κύριος Γιώργος Πατρώνας. Βαθύς γνώστης της μουσικής και της Ελληνικής παράδοσης . Όταν του ανέλυσα μερικούς στίχους των τραγουδιών μας και ειδικά από το τραγούδι "θέλω να τα καταραστώ τα τρία βιλαέτια» , εντυπωσιάστηκε από το στίχο και είπε: «ασχολήθηκε κανένας με το σαρακατσάνικο στίχο;» Του απαντήσαμε όχι και μίλησε για κάποια προγράμματα. Ας το δούμε για να το προχωρήσουμε.

Άλλος ήχος είναι τα τραγούδια στα τρία και αυτά ήταν αργά. Παραδείγματος χάρη το «πέντε μήνες γκιζερούσα», όπως τότε αργά και πώς τώρα χρονικά. Εδώ παρατηρούμε ότι πολύ λίγα έχουν τον ίδιο ήχο. Τα περισσότερα έχουν το καθένα το δικό τους ηχό, παραδείγματος χάρη «πέντε μήνες γκιζερούσα» , «μάνα κορίτσια που είδα εγώ», «κάτω στον κάμπο μόρφω μου τον πλατύ», θα μπορούσα να αναφέρω δεκάδες τραγούδια.

Επίσης στα τρία έχουμε και κάποια τραγούδια που έχουν διαφορετικό δρόμο, Όπως «στην πόρτα και στο αλώνι σου», «να ήμουν πουλί στα Γρεβενά», « τι να την κάνω τούτη νια» και άλλα πολλά. Άρα και εδώ σώσαμε τα τραγούδια μας. Ο στίχος, το χρώμα και το ύφος ίδιο όπως και το τραγούδι «σαν μπαίνει βγαίνει στο χορό», είναι στα τρία και γυρνάει στο καλαματιανό. Έχουμε και τα συρτά όπως και αυτά ήταν αργά. Συρτά είχαμε λίγα μετρημένα στα δάχτυλα, παραδείγματος χάρη «σιγαλά βρέχει ο ουρανός», «στα βουνά που γύριζα», «αγαπημένη μου» «τον Αριστείδη» και «Γιάννενα Γιαννάκινα».

Εμείς εδώ στην Ήπειρο αλλά και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως στη Θεσσαλία, τη Στερεά Ελλάδα, στην Πελοπόννησο, στην Αιτωλοακαρνανία και σε άλλα μέρη της Ελλάδας δεν έχουμε τους χορούς και τα τραγούδια. Όπως την κάτσα, τον σταυρωτό, τη λιάκινα, το κτσαδικο και το διπλό χορό «την άκρη άκρη το γυαλό». Είναι τραγούδια σαρακατσάνικα και σωστά τα βάλαμε στα χορευτικά μας και χορεύονται σε όλη την Ελλάδα. Θα αναφερθώ σε δύο άλλους ρυθμούς τραγουδιών, σε δύο τραγούδια, όπως η τριανταφυλλιά και ο κλειστός χώρος. Τα οποία απαγορεύονται από την ομοσπονδία μας. Να δούμε γιατί απαγορεύονται. Ήταν τριανταφυλλιά έχει στίχο, χρώμα, ύφος σαρακατσάνικο. Έχει μέσα τη σείδα σειβασμένη (σαρακατσάνικη λέξη). Αυτό τα λέει όλα, άρα εκείνο που μας ενοχλεί είναι ο ρυθμός που είναι ζαγορίσιος. Απόδειξη: 42 χρόνια έχω σε αυτό το επάγγελμα, δεν το χόρεψε ποτέ μα ποτέ ζαγορίσια, παρά μόνο το χορεύουν τα δικά μας κορίτσια, οι δικές μας γυναίκες. Δεν το χορεύουν οι ζαγορίσιοι απλά γιατί είναι σαρσαρακατσάνικο. 

Ο άλλος χορός είναι ο κλειστός. Ο οποίος χορεύεται και τραγουδιέται στα Άγραφα και στην ευρύτερη περιοχή της Ευρυτανίας, δηλαδή στον τόπο της καταγωγής μας. Παραδείγματος χάρη λέει το δικό μας ας πούμε «άντε μωρέ για βγάλτε να αγναντέψουμε τις αγραφιωτοπούλες. Λέει ο κλειστός «άιντε 9.000 πρόβατα και 9.000 γίδια» , δηλαδή μιλάμε όχι για πρώτα ξαδέρφια αλλά για αδέρφια. Άρα τι μας χωρίζει; Στην ουσία τίτίποτα. Διότι ο χορός αυτός είναι τσάμικος, γυρνάει σε καλαματιανό. Η διαφορά είναι που πιάνονται σταυρωτά όπως είναι ο διπλός χορός «την άκρη άκρη το γυαλό».

Κατά την ταπεινή μου άποψη αυτοί οι δύο χοροί πρέπει να ενσωματωθούν στους χορούς μας. Το σαρακατσάνικο τραγούδι από την παρακμή που είχε πέσει άνθησε, μεγαλούργησε και σήμερα ακούγεται σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας και όχι μόνο. Άρα σωστά τα γράψαμε έτσι όπως τα γράψαμε, δηλαδή χρονικά έχουν ρυθμό και χορεύονται. Διότι υπήρχαν φωνές που έλεγαν πρέπει να γραφτούν όπως τραγουδιόνταν παλιά. Το ξαναλέω τραγούδι που δεν χορεύεται χάνεται,

Οι καιροί είναι πονηροί και δύσκολοι. Το ποτάμι κατέβασε και σαρώνει ό,τι βρει μπροστά του (κούτσουρα, πέτρες και ότι μπορεί να φανταστεί κανείς). Μέσα λοιπόν σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς νιώθω μία ικανοποίηση μέσα μου που κατάφερα με το δικό μου τρόπο να περάσω και να μεταδώσω τα τραγούδια μας στις νέες γενιές. Άλλωστε είναι υποχρέωσή μου να το κάνω. Τα παιδιά μας γνώρισαν τα τραγούδια μας μέσα στους συλλόγους στα ανταμώματα και φυσικά πέρασε μέσα τους η φωνή του τραγουδιστή που έδωσε το στίχο των τραγουδιών μας, που μιλάνε για τα βουνά, για τα χειμαδιά, για τη στράτα, για το φθινόπωρο, για την αγάπη. 

Όταν βλέπω τα παιδιά μας να χορεύουν και να τραγουδάνε λέω μέσα μου «πως οι δημιουργοί αυτών των τραγουδιών από κει ψηλά που είναι θα χαίρεται η ψυχή τους», διότι η κληρονομιά που μας άφησαν δεν πήγε χαχαμένη. Τώρα, καινούργια τραγούδια πρέπει να γράφονται ναι ή όχι; Η γνώμη μου είναι ναι διότι η παράδοση συνεχίζεται. Έχω γράψει ένα τραγούδι για το Περτούλι. Το αντάμωμα στο Περτούλι για τους νέους μας είναι παράδοση, όπως και η σαρακατσάνικη στάνη στο «Γυφτόκαμπο», η σαρακατσάνικη στάνη στην Πρέβεζα και άλλα ανταμώματα, όπως Μπουζάλα, Λιβαδίτη, Βελούχι , Παρνασσός.

Τη ¨Βασιλική¨ εγώ την έχω γράψει, έχει κάνει καμία ζημιά; Φυσικά και όχι. Απεναντίας χορεύεται και τραγουδιέται σε όλη την Ελλάδα. Οι νέοι τραγουδιστές πρέπει να προσέξουν το στίχο, το χρώμα και το ύφος του τραγουδιού, να είναι σαρακατσάνικο.

Για να κάνω αυτή την εισήγηση δεν την έκανα τυχαία, έχω κάποιους προβληματισμούς και αγωνίες, που πιστεύω πως τις ίδιες αγωνίες έχετε και εσείς. Για αυτό θέλω τους προβληματισμούς μου και τις αγωνίες μου να τις μοιραστώ μαζί σας. Διότι ό,τι πετύχαμε μέχρι σήμερα το πετύχαμε γιατί είμαστε ενωμένοι και έτσι θα προχωρήσουμε. Είπαμε για το χθες, για το σήμερα, που πάμε αύριο; Δυστυχώς ο δρόμος είναι μονόδρομος. Θα έλεγα πως είναι πιο δύσκολα τώρα από το 1980, δηλαδή πριν 40 τόσα χρόνια.

Επειδή λόγω της δουλειάς μου γνωρίζω πρόσωπα και πράγματα θα είμαι συγκεκριμένος.

Μου έχουν πει κατά καιρούς σαρακατσάνοι που έχουν ζήσει στη σαρακατσάνικη ζωή «Νίκο κάναμε ένα λάθος που δεν στείλαμε τα παιδιά μας στο σύλλογο». Τα παιδιά αυτά σήμερα δεν έχουν να θυμηθούν κάτι από τη δική μας παράδοση, απεναντίας τα παιδιά που πέρασαν από τους συλλόγους, σήμερα στέλνουν τα παιδιά τους στους συλλόγους. Αυτό ξέρετε πώς λέγεται, αυτό λέγεται συνέχεια της παράδοσης. Ένα άλλο παράδειγμα, φέτος στο αντάμωμα στη Σαρακατσάνικη στάνη στο «Γυφτόκαμπο», είδα πολλά μικρά παιδάκια και ρώτησα κάποιους γονείς γιατί τα ταλαιπωρείτε τα παιδιά; Απάντηση: πρέπει να έρθουν εδώ να κοιμηθούν στη σκηνή και να τους εξηγήσουμε για τη ζωή των Σαρακατσαναίων.. 

Άρα πρέπει να βρούμε τον τρόπο να πείσουμε τους γονείς που για τον άλφα ή βήτα λόγο δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σύλλογο, να τους εξηγήσουμε ότι δεν έχουν να χάσουν τίποτα παρά μόνο να κερδίσουν. Ο ομιλών αυτά τα έχει κάνει πράξη και θα συνεχίσει να δίνει τον αγώνα του. Θα σας πω δύο παραδείγματα. Κάποτε στα Γιάννενα λέω σε έναν σαρακατσάνο που τα παιδιά του τα είχε σε άλλο χορευτικό, «γιατί Θανάση δεν στέλνεις τα παιδιά στο σύλλογο(Α.Σ.Η);» η απάντησή του: «τι να τα στείλω αφού εκεί μαθαίνουν μόνο σαρακατσάνικα». «και ποιος σου το είπε αυτό», «Ε αφού έτσι είναι» είπε, διότι υπάρχει αυτή η καραμέλα που κυκλοφορεί ότι στους συλλόγους μας μόνο σαρακατσάνικα μαθαίνουν. Λέω την Κυριακή 8:00 η ώρα έλα στα γραφεία της αδελφότητας. Πράγματι ήρθε και όταν είδε να διδάσκονται όλοι οι χοροί της Ελλάδας μάζωνε τις πλάτες και όντως τα παιδιά του τα έφερε στην αδελφότητα. Ένα άλλο παράδειγμα λέει κάποιος γιατί να τα φέρω στους σαρακατσάνους το ίδιο δεν είναι και στους βλάχους και στους Ηπειρώτες; Εδώ θέλει να έχεις τα επιχειρήματα να τους πείσεις ότι δεν είναι το ίδιο. Ποια είναι τα επιχειρήματα; Τα έχω κάνει πράξη και με αποτέλεσμα.

Πρώτον θα τα φέρεις τα παιδιά σου σε μας για να μάθουν την καταγωγή τους, να μάθουν την ιστορία των προγόνων τους. Δεύτερον θα γνωρίσουν πιθανόν δεύτερα ή τρίτα ξαδερφάκια τους. Τρίτον θα φορέσουν τη φορεσιά των προγόνων τους. Τέταρτον θα μάθουν τα τραγούδια μας και τους χορούς μας. Τα παιδιά δεν θα αισθάνονται ξένα, ο σύλλογος προσφέρει ζεστασιά. Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι σύλλογοι, σήμερα δεν θα ήμασταν εδώ.

Τα Δ.Σ θα σηκώσουν όλο το βάρος, εμείς θα είμαστε δίπλα τους. Στις μικρές πόλεις είναι εύκολο, στις μεγάλες πόλεις, αν χρειαστεί, να πάρουμε τους σχολικούς καταλόγους και να βρούμε όλα τα σαρακατσανάκια. Το επώνυμα είναι γνωστά, οπότε θα βρούμε την άκρη. Δεν περισσεύει κανένας. Ό,τι πετύχαμε ως εδώ το πετύχαμε όλοι μαζί και από δω και πέρα πάλι όλοι μαζί θα πάμε στο αύριο.

Προτάσεις:

- Να γίνει μία ημερίδα για το σαρακατσάνικο τραγούδι.

- Η πρόταση του καθηγητή μουσικολογίας κυρίου Πατρώνα για την ανάλυση του σαρακατσάνικου στίχου να γίνει πράξη.

- Να πάμε σπίτι το σπίτι να έρθουν τα παιδιά μας στους συλλόγους μας και στο χορευτικά μας.

- Να υπάρχει όρος στα χορευτικά μας σε κάθε εμφάνιση να συμπεριλαμβάνεται το τσάμικο τραγούδι «άιντε μωρέ».

- Να ενσωματώσουμε στους χώρους μας την «τριανταφυλλιά» και το «κλειστό».

Κατά την ταπεινή μου γνώμη και την εμπειρία που έχω, σώσαμε το θησαυρό που κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας. Και όχι μόνο το σώσαμε, υπήρχε χθες, υπάρχει σήμερα και θα υπάρχει και αύριο.

Τα σαρακατσάνικα τραγούδια τα υπηρέτησα και τα υπηρετώ με ευλάβεια και με σεβασμό, όπως τους αξίζει.

Σας ευχαριστώ.
Συνέχεια...

Ο καιρός στην Ηγουμενίτσα σήμερα