03/17/24 - Θεσπρωτικοί Αντίλαλοι
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Κυριακή 17 Μαρτίου 2024

Την Ηγουμενίτσα επισκέφθηκε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σαρακατσαναίων...

Μαρτίου 17, 2024 0
Την Ηγουμενίτσα επισκέφθηκε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σαρακατσαναίων...

Το Σάββατο 9 Μαρτίου 2024, πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Ηγουμενίτσας συνάντηση του Δημάρχου Ηγουμενίτσας κ. Παναγιώτη Β. Νταή και αντιπροσωπείας της Ομοσπονδίας, η οποία αποτελούνταν από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου κ. Γεώργιο Μαυτσιάνα, το Γενικό Γραμματέα κ. Γεώργιο Κουμπή και το μέλος του Δ.Σ. κ. Απόστολο Κατσιούλα.


Το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας, σε συνεργασία με τον τοπικό Σύλλογο Σαρακατσαναίων, προσέφερε δωρεάν βιβλία για τη βιβλιοθήκη του Δήμου Ηγουμενίτσας. Επίσης έγινε ανταλλαγή απόψεων για διάφορα θέματα, που αφορούν τους Σαρακατσαναίους.

Παρόντες στη συνάντηση ήταν ο Πρόεδρος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Θεσπρωτίας κ. Δημήτριος Ι. Θεοχάρης, ο Αντιδήμαρχος Αθλητισμού, Πολιτισμού και Παιδείας κ. Δημήτριος Δημάκος, ο αντιπρόσωπος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Θεσπρωτίας στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Σαρακατσαναίων κ. Πέτρος Γ. Ζήγος, ο Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Σαρακατσαναίων Λάρισας κ. Σωτήριος Μπασαγιάννης και ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ηγουμενίτσας κ. Μιχάλης Κάτσινος.

Ακολούθησε το βράδυ του Σαββάτου ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Θεσπρωτίας στο κέντρο «Αμφιθέατρο», όπου δόθηκε η δυνατότητα στα μέλη του συλλόγου και στους φίλους των σαρακατσαναίων να διασκεδάσουν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Στη χοροεσπερίδα παραβρέθηκαν ο Βουλευτής Θεσπρωτίας κ. Βασίλειος Γιόγιακας, ο πρώην Υφιπουργός και επικεφαλής του συνδυασμού «ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ» κ. Αντώνιος Μπέζας, ο Αντιδήμαρχος κ. Δημήτριος Δημάκος, οι Πρόεδροι των Δημοτικών Κοινοτήτων Ηγουμενίτσας, Γραικοχωρίου και Νέας Σελεύκειας κ. Κωνσταντίνος Βιρβίλης, κα. Παρασκευή (Βούλα) Μπέζα και κα. Παρασκευή Μπαρμπαβασίλογλου, αντίστοιχα, και η αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας.


Την ορχήστρα πλαισίωναν οι καλλιτέχνες Γρ. Γιάκης, Κ. Γαρέφης, Γ. Γόγολος και Ν. Γιαννακός.
...................................................

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Σαρακατσαναίων (Π.Ο.Σ.Σ.) ιδρύθηκε το 1981 και εκπροσωπεί πάνω από 500.000 Σαρακατσαναίους, που βρίσκονται στον Ελλαδικό χώρο και το εξωτερικό.

Σήμερα απαρτίζεται από 45 μέλη – συλλόγους σε επίπεδο νομών και αποτελεί ένα δευτεροβάθμιο όργανο, το οποίο, εκτός από τη διατήρηση και μετάδοση της τεράστιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς και την έρευνα, μεταξύ των άλλων σκοπών του είναι και ο συντονισμός της δράσης των συλλόγων Σαρακατσαναίων, που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα, καθώς επίσης και η δημιουργία σε πανελλήνια κλίμακα ευκαιριών και κινήτρων για την επικοινωνία και γνωριμία των μελών.

Παράλληλα η Π.Ο.Σ.Σ. αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των Σαρακατσαναίων της Ελλάδος και των Σαρακατσαναίων της διασποράς, τους οποίους ενισχύει στη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς και στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας, τόσο με τους Σαρακατσάνους της ευρύτερης διασποράς, όσο και με αυτούς των Σκοπίων, που έχουν δικό τους σύλλογο, αλλά και της Βουλγαρίας, οι οποίοι έχουν ιδρύσει 17 συλλόγους και τη δική τους Ομοσπονδία, που διατηρεί αγαστές σχέσεις συνεργασίας με την Π.Ο.Σ.Σ.

Από την ίδρυσή της έως σήμερα η Π.Ο.Σ.Σ. παράγει τεράστιο πολιτισμικό έργο. Τα τακτικά της οργανωτικά συνέδρια, που γίνονται κάθε δύο έτη, έχουν ως σκοπό την επίλυση οργανωτικών θεμάτων των μελών καθώς επίσης και τον προγραμματισμό δράσεων λειτουργίας.

Εκτός των προγραμματισμένων οργανωτικών της συνεδρίων και των συνόδων προέδρων των συλλόγων, έχει πραγματοποιήσει τα τρία επιστημονικά συνέδρια Ελλάδος και διασποράς (το πρώτο το 1996 στο πολεμικό μουσείο Αθηνών, το δεύτερο το 2006 στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το τρίτο το 2016 στη Λαμία), ενώ δεν λείπουν από το φάσμα της δράσης της οι ημερίδες, συναυλίες, επετειακές εκδηλώσεις καθώς επίσης και οι συνδιοργανώσεις τοπικών εκδηλώσεων με τους συλλόγους - μέλη. Στα πλαίσια της Π.Ο.Σ.Σ. έχει ιδρυθεί η Δ.Σ.Μ. («Διεύθυνση Σαρακατσάνικων Μελετών»), που απαρτίζεται από διακεκριμένους Σαρακατσάνους επιστήμονες, με σκοπό την εκπόνηση εργασιών σχετικές με την έκδοση βιβλίων, πορισμάτων συνεδρίων και ημερίδων καθώς επίσης τη γνωμοδότηση για σημαντικά θέματα τόσο της Π.Ο.Σ.Σ. όσο και των συλλόγων.

Επίσης διατηρεί στη Θεσσαλονίκη ιδιόκτητο κτήριο, όπου στεγάζεται σε διαμορφωμένο στούντιο το διαδικτυακό της ραδιόφωνο και η ηλεκτρονική της εφημερίδα «Ηχώ των Σαρακατσαναίων».

Συνέχεια...

Η επανάσταση του καρναβαλιού - Γράφει η Αγγελική Χίσσα

Μαρτίου 17, 2024 0
Η επανάσταση του καρναβαλιού - Γράφει η Αγγελική Χίσσα

Γράφει η Αγγελική Χίσσα
Φιλόλογος

Η προέλευση του Καρναβαλιού από τις Διονυσιακές εορτές, κυρίως τα Ανθεστήρια, και τις τελετουργίες των αρχαίων Ελλήνων είναι ασφαλώς γνωστή παγκοσμίως. Είναι επίσης βέβαιο ότι στον περιορισμό της ελευθεριότητας και στην τελική διαμόρφωση των τελετών αυτών μεγάλο ρόλο διαδραμάτισε η χριστιανική θρησκεία, που ωστόσο αναγκάστηκε εντέλει να ενσωματώσει και να «αξιοποιήσει» πολλά από τα αρχαιοελληνικά δρώμενα στο εορτολόγιό της και στα έθιμα της Σαρακοστής και των Απόκρεω. Δεν θα αποφύγουμε λοιπόν στο παρόν κείμενο μια σύντομη αναφορά στις δύο αυτές παραμέτρους, την αρχαιοελληνική προέλευση και τη συμβολή του χριστιανισμού, που σφραγίζουν την ύπαρξη και το πνεύμα των ημερών της Αποκριάς.

Ο ετήσιος πανηγυρισμός των Ανθεστηρίων στην αρχαία Ελλάδα (τέλη Φεβρουαρίου - αρχές Μαρτίου) ήταν γιορτή της ομορφιάς, της καρποφορίας αλλά και της ανάκλησης των ψυχών («αναθέσθαι»), αφιερωμένη στο Διόνυσο, τον εύθυμο θεό του αμπελιού και προστάτη της γονιμοποίησης. Οι τελετές που είχαν ως κεντρικά τους στοιχεία τη μεταμφίεση και την οινοποσία, διακρίνονταν σε τρία στάδια-ημέρες: τα «Πιθοίγια», τους «Χόες» (όχι «χοές») και τους «Χύτρους». 
Ενδεικτικά αναφέρουμε τον αγώνα οινοποσίας, την πομπική είσοδο του Διονύσου στην πόλη με τους μεταμφιεσμένους σε τράγους ακολούθους του, τα τραγούδια και τους πηδηχτούς χορούς τους («βαλλισμός των κάρνων»), τις βωμολοχίες τους («εκ των αμαξών λοιδορίαι»), τον «ιερό γάμο» του θεού με τη σύζυγο του άρχοντος βασιλέως, τα… κόλλυβα («πάνσπερμον χύτραν»), που αφιέρωναν στον Ερμή, τον ψυχοπομπό, για την αποτροπή των κακών πνευμάτων του Άδη και την ανάπαυση των ψυχών.

Σημαντική όμως παράμετρος είναι η στάση του Χριστιανισμού απέναντι στις διονυσιακές τελετές. Με την επικράτηση της νέας θρησκείας έπαψε σταδιακά να λατρεύεται το Δωδεκάθεο και υπήρξε συστηματική προσπάθεια για εξουδετέρωση οποιουδήποτε παγανιστικού στοιχείου και της ελευθεριότητας που τα χαρακτήριζε. Θεωρητικοποίησε μάλιστα -είναι πασίγνωστο- την αντίθεσή της προς αυτά∙ για τη μεταμφίεση για παράδειγμα κήρυσσε ότι «ο μετασχηματισμός της εξωτερικής μορφής δεν ωφελεί σε τίποτε, καθώς αλλοιώνει την εικόνα του ανθρώπου σε κάτι διαφορετικό απ’ ό,τι έπλασε ο Θεός». Ήταν ωστόσο αδύνατο να καταργηθούν έθιμα και πρακτικές βαθιά ριζωμένες στις ψυχές των ανθρώπων. Οι καταβολές, η παράδοση, αλλά κυρίως η ανάγκη τους για εκτόνωση και, σε τελική ανάλυση για «ζωή», αποδείχτηκαν πιο ισχυρές.

Συνέχισαν λοιπόν οι εορτάζοντες να μεταμφιέζονται και να γλεντούν ξέφρενα στους δρόμους και διαπιστώνει κανείς εύκολα την επιβίωση πολλών αρχαιοελληνικών «δρώμενων» στις σύγχρονες συνήθειες αυτής της εορταστικής περιόδου, που δεν περιορίζονται στην οινοποσία, τις μεταμφιέσεις και τα άσεμνα πειράγματα. Οι χοροί με τα ρυθμικά χτυπήματα των ποδιών καταγής, ο «ιερός γάμος», τα «στοιχειά», το «μπουρανί», οι «μωμόγεροι», οι… καθαρτήριες φωτιές που ανάβονται στα τρίστρατα, τα «πολυσπόρια» για τα «κεκοιμημένα μέλη της εκκλησίας», ανάγουν την καταγωγή τους σε πανάρχαια έθιμα. Σε οτιδήποτε μάλιστα που διασώζεται από το απώτατο παρελθόν, είναι σημαντική και η διατήρηση του συμβολισμού. Η αρκούδα λογουχάρη, η γραία, η νύφη, ο γιατρός, η κατσίκα, τα αντικείμενα σε σχήμα φαλλού και οι βωμολοχίες, συμβολίζουν αντίστοιχα τη δύναμη, το παρελθόν, το μέλλον, την υγεία , την τροφή, τη γονιμότητα κ.ο.κ. Τέλος… το κάψιμο του Βασιλιά Καρνάβαλου» συμβολίζει τον εξορκισμό των κακών πνευμάτων και του μίσους.

Κεντρικό θέμα πάντως αυτού εδώ του κειμένου είναι οι λόγοι της καθολικής επικράτησης του καρναβαλιού, παρά τους «διωγμούς» που υπέστη στο παρελθόν, και το βαθύτερο νόημα της γιορτής. Καθώς λοιπόν η ιδέα της γιορτής δεν είναι ούτε πρόσφατη ούτε τυχαία, γίνεται κατανοητό ότι βασικός στόχος της δεν είναι απλώς η ευφορία ή το ξεφάντωμα. 

Με τη μεταμφίεση, το γλέντι και την οινοποσία αφήνει κανείς στην άκρη τη δική του προσωπικότητα και το ρόλο του στην κοινωνία και εκδηλώνει χωρίς αναστολές καταπιεσμένα ένστικτα, απωθημένες επιθυμίες και συμπεριφορές που υπό κανονικές συνθήκες δε θα τα άφηνε ελεύθερα. Το γέλιο, το τραγούδι και ο χορός οδηγούν σε μια ψυχική ανάταση και μέθη που ανακουφίζει από την καθημερινή κόπωση και τα κοινωνικά προβλήματα. Έτσι οι αυθεντικοί καρναβαλικοί κώδικες (μάσκες, περούκες, κοστούμια, ξόανα) και ο εορταστικός πυρετός απελευθερώνουν τη φαντασία και επιστρέφουν τους καρναβαλιστές πίσω, στην παιδική ηλικία. Η απενοχοποίηση και το παιχνίδι με τη σειρά τους συντρίβουν ταμπού και στερεότυπα και λειτουργούν εξεγερτικά.

Εδώ ακριβώς έγκειται η ουσία και η πραγματική σημασία του καρναβαλιού∙ πρόκειται για μια «επαναστατική» διαδικασία που εξαφανίζει τις συμβάσεις, περιφρονεί το κοινώς αποδεκτό και αποτελεί ευνοϊκό έδαφος για την, προσωρινή έστω, ανατροπή. Η διακωμώδηση προσώπων και γεγονότων που μας ενοχλούν ή μας καταπιέζουν, η σάτιρα αυτών που μας κυβερνούν, μας συνθλίβουν τα όνειρα ή μας «στοιχειώνουν», ωριμάζει τις συνθήκες ώστε να εξεγερθούν και να «πάρουν τα ηνία» οι καταπιεσμένοι και αδικημένοι της κοινωνίας. Η φόρμα του καρναβαλιού επομένως είναι ένα είδος «ανταρσίας», αμφισβήτησης της πολιτικής κατάστασης και της ιστορίας, που ξαναγράφεται με την οπτική γωνία των καρναβαλιστών και ασφαλώς με περισσότερη δικαιοσύνη.

Με το «άλλοθι» λοιπόν του καρναβαλιού έρχονται στην κυριολεξία «τα πάνω κάτω»: σε μια κατάσταση ευφροσύνης ο άντρας γίνεται γυναίκα, ο φτωχός πλούσιος, ο άνθρωπος ζώο, ο σκλάβος βασιλιάς, ο ευσεβής βλάσφημος κ.ο.κ. Έτσι, από τους διαχρονικά χαμένους της κοινωνίας γεννήθηκε η ιδέα του «χορού των κολασμένων», της καρναβαλικής λαϊκής πομπής που στο πέρασμα των αιώνων διατρανώνει το καθολικό αίτημα για Δικαιοσύνη. 
Πρόκειται αναμφίβολα για «μεταμφιεσμένη» επαναστατική πράξη. 
Το νόημα λοιπόν της γιορτής συνίσταται στην επιθυμία (και τη δυνατότητα) των ανθρώπων να πάψουν να είναι υπήκοοι, αλλά «πάντα εξεγερμένοι» να απενοχοποιήσουν τις ανάγκες της ψυχής και του σώματος, να καταστούν «κύριοι της μοίρας τους» και να απολαμβάνουν τη ζωή τους σε ένα ατελείωτο διονυσιακό γλέντι.

Ας χαρούμε, λοιπόν, με βαθιά επίγνωση της αξίας του, το Καρναβάλι και ας περιδινηθούμε σαν παιδιά στην τεράστια «θεραπευτική» αγκαλιά του!

Συνέχεια...

Διακοπές ρεύματος σε αρκετές κοινότητες του Δήμου Ηγουμενίτσας την Τρίτη

ΕΦΕΤ: Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στα σαρακοστιανά

Μαρτίου 17, 2024 0
ΕΦΕΤ: Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στα σαρακοστιανά

Όσα πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στην κατανάλωση των τροφίμων την περίοδο της Σαρακοστής και ιδιαίτερα το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας υπενθυμίζει με ανακοίνωσή του ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων καθώς η περίοδος αυτή είναι συνδεδεμένη με την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων, όπως νηστίσιμα προϊόντα και αλιεύματα, τα ονομαζόμενα σαρακοστιανά.

Όπως σημειώνεται η επιλογή των τροφίμων, η μεταφορά και αποθήκευσή τους στο σπίτι, ειδικά όσων χρειάζονται ψύξη το συντομότερο δυνατό (όπως για παράδειγμα τα αλιεύματα, που από τη φύση τους είναι ευαλλοίωτα), οι προσεκτικοί χειρισμοί για την προετοιμασία τους αποτελούν σημαντικές πρακτικές για την ασφάλειά μας και για την αποφυγή αρνητικών επιπτώσεων στην υγεία.

Γενικά, οι καταναλωτές, είναι καλό να έχουν πάντα στο μυαλό τους πόσο σημαντικό είναι να συμβουλεύονται τις ενδείξεις της συσκευασίας. Αν υπάρχει κάποια αλλεργία, χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην ένδειξη αλλεργιογόνων συστατικών, τα οποία αναγράφονται υποχρεωτικά. Στα κατεψυγμένα αλιεύματα, πρέπει πάντα να υπάρχει το σήμα αναγνώρισης της εγκατάστασης, που καταψύχθηκε το προϊόν. Τα αποψυγμένα προϊόντα, έχουν σαφή δήλωση της αποψυγμένης τους κατάστασης στην επισήμανση της συσκευασίας ή στις πινακίδες των χύμα προϊόντων (χύδην τρόφιμα).

Συμβουλές

Ειδικά για την επιλογή τροφίμων που καταναλώνονται την περίοδο της Σαρακοστής, ακολουθούν ορισμένες χρήσιμες συμβουλές.

Για την αποθήκευση των τροφίμων στο σπίτι, ακολουθούμε τις οδηγίες του παρασκευαστή. Αποθηκεύουμε τα αλιεύματα με ασφάλεια και πιο συγκεκριμένα, στη συντήρηση του ψυγείου αν πρόκειται να καταναλωθούν εντός δύο ημερών από την αγορά τους. Εάν πρόκειται να καταναλωθούν σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο ημερών συστήνεται η αποθήκευσή τους στην κατάψυξη αφού τοποθετηθούν σε σακούλες τροφίμων. Διατηρούμε τα ωμά οστρακοειδή μακριά από τα φρέσκα φρούτα, λαχανικά και άλλα τρόφιμα που καταναλώνονται ωμά ή είναι έτοιμα προς κατανάλωση για να αποφύγουμε τη διασταυρούμενη επιμόλυνση.

Κατά την διάρκεια χειρισμού των τροφίμων, διατηρούμε τα οικιακά σκεύη καθαρά και χρησιμοποιούμε ξεχωριστό εξοπλισμό, όπως μαχαίρια και σανίδες κοπής για τα θαλασσινά, το ωμό κρέας και τα πουλερικά, ώστε να μην έρθουν σε επαφή με τα υπόλοιπα τρόφιμα.

Μαγειρεύουμε καλά, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες του προμηθευτή, ώστε να αποφύγουμε ιούς όπως οι νοροϊοί, που μπορούν να προκαλέσουν επιδημίες γαστρεντερίτιδας.

Ειδικά για την επιλογή τροφίμων που καταναλώνονται την περίοδο της Σαρακοστής, ακολουθούν ορισμένες χρήσιμες συμβουλές.

Κεφαλόποδα (π.χ. χταπόδια, καλαμάρια, θράψαλα, σουπιές)

Είναι στη διάθεσή μας για αγορά, είτε νωπά, είτε κατεψυγμένα, είτε αποψυγμένα.

Στα νωπά προσέχουμε:

Να μην έχουν δυσάρεστη οσμή, οσμή αμμωνίας ή οποιαδήποτε άλλη οσμή, ξένη προς το προϊόν, αλλά να αναδίδουν την χαρακτηριστική οσμή της θάλασσας.

Η επιφάνεια του σώματος να είναι υγρή και γυαλιστερή, ενώ τα πλοκάμια και οι βεντούζες να αντέχουν σε ελαφρύ τράβηγμα και να μην αποσπώνται εύκολα.

Η σάρκα να είναι συμπαγής, ελαστική και γυαλιστερή ενώ τα μάτια να είναι γυαλιστερά, ζωηρά χωρίς κηλίδες.

Η σάρκα να είναι συμπαγής, ελαστική και γυαλιστερή ενώ τα μάτια να είναι γυαλιστερά, ζωηρά χωρίς κηλίδες.

Ακόμη, έχοντας υπόψη ότι η αξία του καλαμαριού είναι υπερδιπλάσια από αυτή του θράψαλου καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας τις διαφορές στα χαρακτηριστικά ανάμεσα στα καλαμάρια και τα θράψαλα και να μπορούμε να τα ξεχωρίσουμε, για να αποφύγουμε κάποια πιθανή παραπλάνηση.

Τα καλαμάρια και τα θράψαλα έχουν μια χαρακτηριστική μορφολογική διαφορά στη μορφή του πτερυγίου τους. Τα καλαμάρια έχουν ένα ρομβοειδές πτερύγιο που εκτείνεται στο μεγαλύτερο μήκος του σώματός τους, ενώ το πτερύγιο στα θράψαλα είναι τριγωνικού σχήματος και πιο πεπλατυσμένο. Όταν τα δύο είδη εκτίθενται νωπά πάνω στον πάγο είναι εύκολη η διάκρισή τους, γιατί τα θράψαλα διαθέτουν δέκα πλοκάμια παρόμοιου μήκους, ενώ τα καλαμάρια έχουν δύο χαρακτηριστικά πλοκάμια πιο επιμήκη σε σχέση με τα υπόλοιπα οκτώ.

Tα κατεψυγμένα (συσκευασμένα ή χύμα) κεφαλόποδα δεν πρέπει να πωλούνται με αλλοιωμένη χροιά, ενώ συνήθως καλύπτονται από ένα στρώμα πάγου. Μετά την απόψυξη το περιεχόμενο πρέπει να έχει το χρώμα και την οσμή του νωπού προϊόντος.

Τα αποψυγμένα αλιεύματα κατά την πώλησή τους, πρέπει υποχρεωτικά να έχουν εμφανή δήλωση της αποψυγμένης κατάστασής τους, στην ενδεικτική πινακίδα πώλησης, εκτός από τις ενδείξεις στη συσκευασία τους.

Οστρακοειδή (π.χ. μύδια, κυδώνια, γυαλιστερές, στρείδια, αχιβάδες, χτένια)

Εφόσον πωλούνται νωπά με κέλυφος θα πρέπει να είναι ζωντανά και αυτό φαίνεται εύκολα αν ισχύουν τα εξής:

* Το κέλυφος είναι κλειστό και ανοίγει πολύ δύσκολα ή αν είναι μερικώς ανοιχτό με την ελάχιστη πίεση πάνω στο κέλυφός κλείνει μόνο του ερμητικά.

* Το περιεχόμενο είναι υγρό, καθαρό και άοσμο.

* Η σάρκα είναι υγρή, γερά προσκολλημένη στο κέλυφος (με τσίμπημα καρφίτσας ή με λίγες σταγόνες λεμονιού προκαλείται συστολή του σώματος).

Για τα αποφλοιωμένα μύδια που πωλούνται πάνω σε πάγο, ελέγχουμε ότι η σάρκα τους είναι γυαλιστερή, συνεκτική και αναδίδει μυρωδιά θάλασσας.
Τα μύδια πωλούνται επίσης και κατεψυγμένα με κέλυφος ή χωρίς κελύφη.

Μαλακόστρακα (π.χ. γαρίδες, καραβίδες, αστακοί, καβούρια)

Τα βρίσκουμε στην αγορά είτε ως νωπά, είτε ως κατεψυγμένα, είτε ως αποψυγμένα.
Όσον αφορά τα νωπά, ελέγχουμε ότι:

* Δεν έχουν δυσάρεστη οσμή, αλλά αναδίδουν την χαρακτηριστική οσμή της θάλασσας.

* Τα πόδια τους είναι στερεά κολλημένα στο σώμα και σκληρά.

* Η μεμβράνη του θώρακα είναι τεντωμένη, ανθεκτική και διαφανής.

* Το κεφάλι και ο θώρακας είναι ανοιχτόχρωμα, όχι μελανού χρώματος και δεν πρέπει να έχουν μαύρες κηλίδες.

* Να έχουν αντανακλαστικές κινήσεις στα μάτια, στις κεραίες και στα πόδια όταν είναι ζωντανά.

Γενικά, να γνωρίζουμε ότι οι φρέσκες γαρίδες γλιστρούν εύκολα από το χέρι.

Αχινοί

Οι αχινοί πρέπει κατά την αγορά τους να είναι ζωντανοί, κάτι που διακρίνεται εύκολα από την κίνηση των αγκαθιών τους.

Όταν επιλέγουμε κονσέρβες ιχθυηρών που διατηρούνται στο ψυγείο ή εκτός ψυγείου, προσέχουμε να είναι ακέραιες και σφραγισμένες, χωρίς βαθουλώματα ή διογκώσεις.

‘Αλλα σαρακοστιανά εδέσματα

‘Αλλα δημοφιλή σαρακοστιανά εδέσματα είναι ο χαλβάς (ιδιαίτερη προσοχή στα αλλεργιογόνα), το τουρσί και ο ταραμάς.
Ο ταραμάς συναντάται σε μορφή πάστας και πρέπει να έχει χρώμα ομοιόμορφο. Πιθανή αλλοίωση στον ταραμά διαπιστώνεται από την εμφάνιση μούχλας, την ξηρότητα, την τάγγιση, την πικρή ή ξινή γεύση.
Συνέχεια...

Έφυγε από τη ζωή ο Θεσπρωτός πανεπιστημιακός Αναστάσιος Τσίνας

Μαρτίου 17, 2024 0
Έφυγε από τη ζωή ο Θεσπρωτός πανεπιστημιακός Αναστάσιος Τσίνας

Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή, σε ηλικία 58 ετών, ο Θεσπρωτός (με καταγωγή από τους Φιλιάτες) πανεπιστημιακός δάσκαλος Αναστάσιος Τσίνας, Κοσμήτορας της Γεωπονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Άρτα και πρώην Πρόεδρος του καταργηθέντος ΤΕΙ Ηπείρου.

Δεν είχε εμφανιστεί τις τελευταίες ημέρες, ούτε απαντούσε σε τηλεφωνήματα και έτσι αναζητήθηκε.

Από την Αστυνομία εντοπίστηκε νεκρός στο σπίτι του, με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για φυσικά αίτια θανάτου, ενώ αναμένεται η ιατροδικαστική εξέταση.

Ήταν άνθρωπος της γνώσης και της αρετής, με υπέροχα συναισθήματα για τους συνανθρώπους του.

Και έκανε ό,τι μπορούσε η νέα γενιά εκτός από την επιστημονική κατάρτιση να λάβει και ήθος, που ανυψώνει τις ψυχές, όπως ανυψωμένη ήταν η δική του ψυχή και η δική του προσωπικότητα.

Συνέχεια...

Ο καιρός στην Ηγουμενίτσα σήμερα