11/20/22 - Θεσπρωτικοί Αντίλαλοι

https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022

Γιατί δεν έγινε άγιος ο εθνομάρτυρας Καλόγερος Σαμουήλ; - Του Βαγγέλη Τσιρώνη

Νοεμβρίου 20, 2022 0
Γιατί δεν έγινε άγιος ο εθνομάρτυρας Καλόγερος Σαμουήλ; - Του Βαγγέλη Τσιρώνη

Ερευνώντας τη ζωή και την προσφορά στο έθνος αρκετών ιερατικών μορφών της νεότερης Ελλάδας, μου δημιουργήθηκε η παραπάνω απορία. Απορία που, δεν το κρύβω, περιέχει μιαν αίσθηση παραπόνου και αδικίας. Αν και οι άρχοντες της εκκλησίας, θέλω να πιστεύω, γνωρίζουν πολύ καλύτερα από τον καθένα, ωστόσο, όσο ερευνώ και εξετάζω το πράγμα με βάση την ιστορία και τη λογική, η απορία και η αίσθηση της αδικίας ορθώνονται μέσα μου πιο εύλογα. Και βέβαια αυτό καθόλου δεν σημαίνει πως με καθοδηγεί άκριτα κάποιο τοπικιστικό και εθνικιστικό πνεύμα. Μακριά από μένα τέτοια μεγάλα ολισθήματα και επικίνδυνες σκέψεις.

Διαβάζοντας τις τυπικές προϋποθέσεις αγιοποίησης κάποιας ιδιαίτερα σημαίνουσας προσωπικότητας, όπως ασφαλώς ήταν και ο θρυλικός Καλόγερος Σαμουήλ, δεν μας παραδίδεται γι’ αυτόν, γραπτά ή προφορικά, πως είχε θαυματουργικές δυνάμεις, όπως μαρτυρείται πως συνέβαινε με πολλούς Άγιους της εκκλησίας μας. Ούτε βέβαια πως το σώμα του έμεινε «ακέραιο» και «άλυτο» ή τα οστά του «μυροβολούσαν». 

Είναι γνωστό πως, μετά το ολοκαύτωμα του Κουγκίου, δεν βρέθηκε ίχνος από το σώμα του, αφού αυτό διαλύθηκε στο ολόμαυρο σύννεφο που σηκώθηκε και έγινε ολόκληρος σκόνη μαζί με τα πέντε παλικάρια του. Δηλαδή έπεσε μαρτυρώντας «υπέρ Πίστεως και Πατρίδος». Βεβαίως δεν μαρτύρησε ύστερα από βασανιστήρια των «αλλόπιστων» Μουσουλμάνων, όπως συνέβη με τον Μητροπολίτη Δράμας και μετέπειτα Σμύρνης (Άγιο) Χρυσόστομο (1867-1922), που εξευτελίστηκε και στη συνέχεια δολοφονήθηκε από τον εξαγριωμένο όχλο στην πτώση της Σμύρνης, ή τον (Άγιο) Πατροκοσμά τον Αιτωλό (1714-1779) που, με την συνέργεια των Εβραίων εκτελέστηκε στο χωριό Κολικόντασι της Αλβανίας, τον (Άγιο) Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε΄ (1746- 1821), που αν και αρχικά είχε αποκηρύξει την Επανάσταση του -21, απαγχονίστηκε στην Κωνσταντινούπολη με εντολή του Σουλτάνου Μαχμούτ του Β΄, τον (Άγιο) Αιμιλιανό επίσκοπο Γρεβενών (1877-1911), πρωταγωνιστή και εμψυχωτή στον μακεδονικό Αγώνα (1904-1908), που μαρτύρησε από τους Κομιτατζήδες ή ακόμη τον νεομάρτυρα Ιωαννίνων Άγιο Γεώργιο, τον λεγόμενο και «Φουστανελά» (1808-1838), που κρεμάστηκε από τους Τούρκους στην εξωτερική πύλη του κάστρου, ο οποίος Γεώργιος είχε διατελέσει ιπποκόμος του Αγά της πόλης των Φιλιατών και που όχι μόνο δεν ήταν ιερωμένος αλλά παντρεμένος με παιδί!

Το επιχείρημα κάποιων πως ο Σαμουήλ αυτοπυρπολήθηκε και άρα αυτοκτόνησε, πράγμα το οποίο δεν επιτρέπεται από τη Χριστιανική μας Θρησκεία, νομίζω πως είναι παντελώς σαθρό και ανάξιο λόγου. Η πράξη της ελεύθερης επιλογής του θανάτου μπροστά στον εχθρό για την αποφυγή της σκλαβιάς είναι από τις πλέον μεγαλειώδεις στην παγκόσμια Ιστορία! 

Είναι αυτός ο ορισμός του συνθήματος «Ελευθερία ή Θάνατος», σύνθημα που καθαγίασε και η ίδια η Ορθοδοξία. Δηλαδή, εάν ο Καλόγερος Σαμουήλ συλλαμβανόταν, όπως ήταν και η πρόθεση των Τούρκων και στη συνέχεια «ομολογούσε» την χριστιανική του πίστη και οδηγούνταν μαρτυρικά στον θάνατο, θα ήταν πιο ισχυρή πράξη αγιοποίησης από την άρνηση της παράδοσης με την αυτοπυρπόληση και αυτοθυσία; 

Να ένας μικρός διάλογος με τον απεσταλμένο του Βελή Πασά (γιου του Αλή) για την παραλαβή των πολεμοφοδίων που είχε φυλαγμένα ο Σαμουήλ στον περίβολο της παρεκκλησίου της Αγίας Παρασκευής στο Κούγκι, όπως μας τον μεταφέρει ο Ιστορικός του Σουλίου Χριστόφορος Περραιβός και που δείχνει το υπέροχο φρόνημα και το ηθικό μεγαλείο του Σουλιώτη Ιερομόναχου: «Καθ’ ήν όμως στιγμήν εγίνετο η παράδοσις, είς (ένας) εκ των απεσταλμένων Τούρκων δια την παραλαβήν των πολεμοφοδίων είπε προς τον Σαμουήλ. «Πόσα κολαστήρια στοχάζεσαι θα σε κάμει ο Βεζύρης οπόταν σε βάλει στο χέρι από τον οποίον και δε γλυτώνεις;» «Δεν είναι άξιος ο Βεζύρης, απεκρίθη ο Καλόγερος, να πιάσεις άνθρωπον όστις, εκτός όπου δε φοβείται, γνωρίζει και άλλον δρόμον του θανάτου…»!

Υπάρχει βέβαια και το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου της Κρήτης στην μεγάλη εξέγερση του 1866. Όμως εκείνη η περίπτωση είναι εντελώς διαφορετική καθώς την μπαρουταποθήκη ανατίναξε ο επαναστάτης Κωστής Γιαμπουδάκη -κατ’ άλλους ο Εμμανουήλ Σκουλάς- και όχι ο αγωνιστής ιερομόναχος και ηγούμενος της μονής Γαβριήλ Μαρινάκης (1826-1866). Αυτός σκοτώθηκε, μαζί με εκατοντάδες άλλους επαναστάτες, από τους πολυάριθμους Τούρκους εισβολείς, -κατά άλλους αυτοκτόνησε!- πριν το ολοκαύτωμα της Ιεράς Μονής.

Εδώ θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς: γιατί δεν αγιοκατατάχθηκαν και οι εθνικοί μας ήρωες -και ιερωμένοι ταυτόχρονα- Αθανάσιος Διάκος, κατά κόσμον Αθανάσιος Μασσαβέτας, (1788-1821) και Παπαφλέσσας, κατά κόσμον Γρηγόριος Δικαίος (1788-1825), Αρχιμανδρίτης και Υπουργός Εσωτερικών της τότε Επαναστατικής Κυβέρνησης, που είχαν κι αυτοί μαρτυρικό θάνατο και έπεσαν με απαράμιλλη γενναιότητα για την Πατρίδα. Η απάντηση είναι γιατί και οι δύο αυτοί ιερωμένοι δεν είχαν και τον απαιτούμενο «άμμωμο βίο» στην καθημερινή τους ζωή -δεν είναι η κατάλληλη στιγμή εδώ- πράγμα «εκ των ων ουκ άνευ» για την αγιοποίηση. Εξάλλου αυτός ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο ο πανέμορφος Διάκος αναγκάστηκε να αποσχηματιστεί και βγήκε κλέφτης στα βουνά.

Επίσης δεν αγιοποιήθηκαν οι μεγάλες και γενναίες μορφές των ιεραρχών Γερμανού, μητροπολίτη Παλαιών Πατρών (1771-1826), που καθαγίασε τα όπλα το -21, του Μητροπολίτη Καστοριάς Γερμανού Καραβαγγέλη (1866-1935), που ήταν από τους κύριους οργανωτές και εμψυχωτές του Μακεδονικού αγώνα (1904-1908) εναντίον των Βουλγάρων κι ακόμη του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Μακαρίου και Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας (1913-1977). Ο λόγος είναι πως, εκτός του ότι δεν μαρτύρησαν, η εμπλοκή τους στα πολιτικά ζητήματα της εποχής και κατά συνέπεια στις αντιπαραθέσεις που γεννά αυτή, δεν συνάδει με τις προϋποθέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την αγιοκατάταξή τους.

Αντίθετα για τον Σουλιώτη Ιερομόναχο και Ήρωα δεν υπάρχει καμία μαρτυρία, προφορική ή γραπτή, περί μη «αμώμου» βίου. Αντίθετα, ζούσε άκρως λιτά, ασκητικά και ταπεινά. Δηλαδή όπως άρμοζε στη χριστιανική φιλοσοφία και αρετή. Λέγεται μάλιστα πως για ένα διάστημα είχε διατελέσει μαθητής του Πατροκοσμά και συνοδός στις περιοδείες του. 

Αλλά και όταν πια υπογράφηκε η τελική συμφωνία για την αποχώρηση των Σουλιωτών από τα αγαπημένα τους βράχια, ο Ιερομόναχος Σαμουήλ, αφού κοινώνησε των Αχράντων Μυστηρίων και λίγο πριν βάλει φωτιά στην πυριτιδαποθήκη, συμβούλευσε τους ηγέτες των φαρών Λ. Κουτσονίκα και Κ. Μπότσαρη να μην πορευθούν προς το Ζάλογγο, εμπιστευόμενοι τις υποσχέσεις του Αλή Πασά πως δεν θα τους πειράξει, αλλά να πάνε κι αυτοί προς την Πάργα, μαζί με τους Φ. Τζαβέλα, Δράκο, Δαγκλή, Κάσκαρη, Μαλάμο και άλλους. Και όπως αποδείχτηκε μετά από λίγες ώρες, ο δρόμος αυτός ήταν ο πιο ασφαλής. 

Πάντα είχε στην ψυχή και στο μυαλό του την έγνοια να σωθούν οι γέροντες και τα γυναικόπαιδα που λιμοκτονούσαν και πέθαιναν από τις φοβερές επιδημίες που είχαν ενσκήψει μετά από φοβερή πολιορκία πολλών ημερών. Και κάτι άλλο. Αν θεωρείται επιχείρημα πως με την αυτοθυσία του ο Σαμουήλ «δολοφόνησε» ταυτόχρονα συνανθρώπους του, τι θα μπορούσαμε να πούμε για τον Στρατηγό και μετέπειτα Αυτοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνο (272-337 μ. Χ), έναν από τους μεγαλύτερους στρατάρχες της Ιστορίας, με σκληρότατες και πολύχρονες πολεμικές αναμετρήσεις, και ταυτόχρονα μέγιστους αγίους του Χριστιανισμού;

Μετά από αυτά νομίζω πως είναι εύλογο το ερώτημα και παράπονο για την μη αγιοποίηση του Καλόγερου Σαμουήλ. Η Αγιοκατάταξή του, πέραν της ηθικής δικαίωσης, θεωρώ πως θα αποτελούσε αναμφίβολα και ένα πολύ ισχυρό κίνητρο για την αναβάθμιση και ανάπτυξη του ιερού αυτού τόπου αλλά και της ευρύτερης και άκρως υποβαθμισμένης περιοχής των Σουλιωτοχωριών.

Μήπως λοιπόν, μαζί με την επιχειρούμενη σήμερα από την Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη και τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη σοβαρή και φιλόδοξη προσπάθεια ανάδειξης του ιστορικού χώρου του Σουλίου, μήπως, λέγω, ήρθε και ο καιρός να τεθεί στην Πολιτεία και την Ελλαδική Εκκλησία και το δίκαιο αίτημα της αγιοποίησης του θρυλικού Ήρωα του Κουγκίου Καλόγερου Σαμουήλ;

Τσιρώνης Βαγγέλης
Φιλόλογος - Συγγραφέας

Tsirovag.1954@gmail.com
Fb. Βαγγέλης Τσιρώνης

Συνέχεια...

Αυξημένη κατά 160% φέτος η τουριστική κίνηση στην Πρέβεζα

Νοεμβρίου 20, 2022 0
Αυξημένη κατά 160% φέτος η τουριστική κίνηση στην Πρέβεζα

Αύξηση 160% κατέγραψε φέτος η τουριστική κίνηση στην Πρέβεζα έναντι του 2019, επισήμανε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου του δήμου, υπεύθυνος Τουρισμού, Λεωνίδας Αργυρός, στην τοποθέτησή του στο 3ο Forum «Τουρισμός – Real Estate – Μεταφορές & Υποδομές σε Ελλάδα και Ν/Α Ευρώπη».

Το φόρουμ, συνδιοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη το Ελληνοσερβικό Επιμελητήριο Β. Ελλάδος, με τον δήμο Πρέβεζας και το Επιμελητήριο Κεφαλλονιάς και Ιθάκης, ενώ η υλοποίησή του εντάσσεται στο πλαίσιο της πραγματοποίησης των διεθνών εκθέσεων Philoxenia-Hotelia της ΔΕΘ-Helexpo.

Ο κ. Αργυρός σημείωσε ότι το 2020, περίοδο της πανδημίας με αυξημένα μέτρα για την αποφυγή διασποράς του κορονοϊού, η Πρέβεζα κατέγραψε μέση πληρότητα της τάξης του 65%, όταν άλλοι προορισμοί στο εξωτερικό παρουσίαζαν 15% και η Πορτογαλία «πανηγύριζε» το 18% που είχε πετύχει.

«Πριν λίγα χρόνια θα σας έλεγα ότι η Πρέβεζα είναι το κρυφό διαμάντι της Ελλάδας, αλλά σήμερα και παρά την πανδημία του κορονοϊού, σας διαβεβαιώνω ότι κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν ισχύει, αλλά πλέον η περιοχή είναι γνωστή παγκοσμίως», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «δεν εφησυχάζουμε και συνεχίζουμε εξίσου δυναμικά το έργο μας».

Στο πλαίσιο αυτό, υπενθύμισε ότι ο δήμος Πρέβεζας, που όπως ανέφερε χαρακτηριστικά προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα ενός νησιού, ωστόσο δεν διαθέτει κανένα από τα αρνητικά του, υλοποίησε το 2020 καμπάνια ενημέρωσης για την ασφάλεια στην περιοχή. Ο τουρισμός, όπως πρόσθεσε, «δεν ενδείκνυται για μεγαλοψυχίες και καλοσύνες», αφού πρόκειται για έναν από τους πιο ανταγωνιστικούς τομείς. Σημείωσε ακόμη ότι στην περιοχή, παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε επίπεδο έργων υποδομών, υπάρχουν ακόμη ανάγκες σε ό,τι αφορά τις οδικές αρτηρίες.

Σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές συνδέσεις ο κ. Αργυρός ανέφερε ότι έχει κατατεθεί πρόταση στη Fraport για τη σύνδεση του διεθνούς αεροδρομίου Ακτίου με την Σερβία και γνωστοποίησε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να γίνει αυτό πραγματικότητα, με τη συνδρομή και του Ελληνοσερβικού Επιμελητηρίου Β. Ελλάδος. Ανέφερε επίσης ότι το αεροδρόμιο του Ακτίου καταγράφει ετήσια αύξηση 10% και φέτος ανήλθαν σε 1 εκατ. οι εκκινήσεις με 48 ευρωπαϊκούς προορισμούς. Ανακοίνωσε τέλος ότι στη δημοτική μαρίνα του δήμου Πρέβεζας έδεσαν φέτος 5.800 πλοία.

Συνέχεια...

Θεσπρωτία: Με τη λήξη της τουριστικής σεζόν χάθηκαν 782 θέσεις εργασίας

Νοεμβρίου 20, 2022 0
Θεσπρωτία: Με τη λήξη της τουριστικής σεζόν χάθηκαν 782 θέσεις εργασίας

Στην Ήπειρο το ισοζύγιο απασχόλησης ήταν αρνητικό τον Οκτώβριο του 2022 κατά 1.592 θέσεις εργασίας, λόγω της λήξης της τουριστικής περιόδου στους δυο παραθαλάσσιους Νομούς, την Πρέβεζα και τη Θεσπρωτία. Αν και θετικό το ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων σε Γιάννενα – Άρτα, δεν ήταν ικανό για να υπερκαλύψει τις αποχωρήσεις που καταγράφηκαν στους άλλους Νομούς.

Πιο αναλυτικά:

- Στην Π.Ε. Θεσπρωτίας οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 756, ενώ οι αποχωρήσεις σε 1.538, από τις οποίες 301 προήλθαν από οικειοθελείς αποχωρήσεις και οι 1.237 από καταγγελίες συμβάσεων αορίστου χρόνου ή λήξεις συμβάσεων ορισμένου χρόνου (αρνητικό το ισοζύγιο κατά 782 θέσεις).

- Στην Π.Ε. Ιωαννίνων οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 4.336, ενώ οι αποχωρήσεις σε 3.533, από τις οποίες 1.301 προήλθαν από οικειοθελείς αποχωρήσεις και 2.232 από καταγγελίες συμβάσεων αορίστου χρόνου ή λήξεις συμβάσεων ορισμένου χρόνου (θετικό ισοζύγιο κατά 803 θέσεις).

- Στην Π.Ε. Άρτας, οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 948, ενώ οι αποχωρήσεις σε 747, από τις οποίες 286 προήλθαν από οικειοθελείς αποχωρήσεις και οι 461 από καταγγελίες συμβάσεων αορίστου χρόνου ή λήξεις συμβάσεων ορισμένου χρόνου (θετικό το ισοζύγιο κατά 201 θέσεις).

- Στην Π.Ε. Πρέβεζας οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 865, ενώ οι αποχωρήσεις σε 2.679, από τις οποίες 416 προήλθαν από οικειοθελείς αποχωρήσεις και οι 2.263 από καταγγελίες συμβάσεων αορίστου χρόνου ή λήξεις συμβάσεων ορισμένου χρόνου (αρνητικό ισοζύγιο κατά 1.814 θέσεις).

Συνέχεια...

Φιλιάτες: Πρόγραμμα Εορτασμού Ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων

Νοεμβρίου 20, 2022 0
Φιλιάτες: Πρόγραμμα Εορτασμού Ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων

Σας προσκαλούμε να τιμήσετε με την παρουσία σας τις εκδηλώσεις για τον εορτασμό της Ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων που θα γίνουν στους Φιλιάτες τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022.

Πρόγραμμα Εορτασμού

Δευτέρα 21 Νοεμβρίου

Ώρα 10:15΄:

Επίσημη δοξολογία στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου της πόλης των Φιλιατών, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Παραμυθιάς, Φιλιατών, Γηρομερίου & Πάργας κ.κ. ΤΙΤΟΥ.

-Μετά τη δοξολογία, εκφώνηση του πανηγυρικού της ημέρας και Ημερήσιας Διαταγής από Αξιωματικό των Ενόπλων Δυνάμεων

-Πέρας προσέλευσης επισήμων για τη δοξολογία, στην Εκκλησία, ώρα 10:00 π.μ.

Ώρα 10.45: Επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο Ηρώων της πόλης

Παράλληλες εκδηλώσεις: Στους Φιλιάτες -Γενικός σημαιοστολισμός των Δημοσίων Καταστημάτων, του Δημοτικού Καταστήματος, καθώς και των Καταστημάτων των Ν.Π.Δ.Δ. καθώς και φωταγώγηση τους τις βραδινές ώρες.

Παρακαλούνται να ρυθμίσουν:

Τα σχετικά με την ιεροτελεστία, η Ιερά Μητρόπολη Παραμυθιάς, Φιλιατών, Γηρομερίου & Πάργας και το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Ιερού Ναού της πόλης.

Η απόδοση τιμών στους επισήμους κατά την είσοδο και την έξοδο από τον Ιερό Ναό και κατά την άφιξη και αποχώρηση από το Μνημείο Ηρώων, θα γίνει από τη Φιλαρμονική του Δήμου Φιλιατών.

Ο Δήμος Φιλιατών και η Δ.Κ. Φιλιατών, τον ευπρεπισμό του χώρου του μνημείου, το σημαιοστολισμό, διάθεση Φιλαρμονικής.

Η Αστυνομική Δ/νση Θεσπρωτίας για την τήρηση της τάξης και την κίνηση των οχημάτων


* Για την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19, οι φετινές εκδηλώσεις θα γίνουν σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις
Συνέχεια...

Ο καιρός στην Ηγουμενίτσα σήμερα