"Μπορούν πέντε λεπτά συζήτησης να καθορίσουν τι θα ψηφίσω;" - Της Αγγελικής Τζοβάρα* - Θεσπρωτικοί Αντίλαλοι
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2023

"Μπορούν πέντε λεπτά συζήτησης να καθορίσουν τι θα ψηφίσω;" - Της Αγγελικής Τζοβάρα*

"Μπορούν πέντε λεπτά συζήτησης να καθορίσουν τι θα ψηφίσω;" - Της Αγγελικής Τζοβάρα*

Γράφει η Αγγελική Τζοβάρα,
Ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια

Η διαμόρφωση των πολιτικών αποφάσεων, τόσο των ψηφοφόρων, όσο και των καταναλωτών ακόμη, καθορίζεται από τις προτιμήσεις και πεποιθήσεις που βασίζονται στην άμεση παρατήρηση αλλά και την επικοινωνία τους μέσω των συζητήσεων με τους άλλους.

Οι συζητήσεις αυτές έχουν στόχο τη διάδοση πληροφοριών στο πλαίσιο της έκφρασης μια υγιούς και λειτουργικής δημοκρατίας. Με βάση το γεγονός ότι η δημοκρατία, οφείλει να κινείται γύρω από την ελεύθερη διαβούλευση και το δικαίωμα στο μετασχηματισμό των προτιμήσεων των ανθρώπων, η συζήτηση αποτελεί ουσιαστικά μία δημοκρατική συνθήκη προκειμένου να διαμορφωθεί η γνώμη του πολίτη.

Σύμφωνα με τα ερευνητικά αποτελέσματα των DellaVigna κ.σ., οι πολίτες προσδίδουν ιδιαίτερη σημασία στις πολιτικές συζητήσεις προκειμένου να σχηματίσουν πολιτική άποψη που θα οδηγήσει στην ψήφο, ώστε να μπορέσουν αργότερα να "να το πουν στους άλλους".

Παράλληλα, οι συζητήσεις μπορούν να διαμορφώνουν επίσης τη μελλοντική πολιτική άποψη. Σε μία έρευνα για τις προεδρικές εκλογές του 1940 στις ΗΠΑ, διαπιστώθηκε ότι η πλειοψηφία των ψηφοφόρων μάθαιναν για τους υποψηφίους τους από μέλη της οικογένειας, φίλους και συναδέλφους και όχι από τα μέσα ενημέρωσης.

Η δύναμη των διαπροσωπικών προεκλογικών συζητήσεων αξιοποιείται όλο και περισσότερο από τις προεκλογικές εκστρατείες σε όλο τον κόσμο και οι εκάστοτε υποψήφιοι πρεσβεύουν αρκετά στην αποτελεσματικότητα που ενδέχεται να επιφέρει η διαπροσωπική επαφή πόρτα-πόρτα, σύμφωνα με έρευνες των των Bergan, Gerber, and Green το 2005 και των Hillygus and Shields το 2014 αντίστοιχα.

Μολαταύτα, η αύξηση της υποστήριξης των εκάστοτε ψηφοφόρων από τους υποψηφίους μέσω των διαπροσωπικών συζητήσεων, δεν είναι δεδομένη αφού οι υποψήφιοι ενδέχεται να επικοινωνούν νεότερα και ακριβέστερα στοιχεία αλλά η επιχειρηματολογία που χρησιμοποιούν ίσως καθοδηγείται ρητά από εκλογικά κίνητρα με συνέπεια να εμπνέουν λιγότερη εμπιστοσύνη από την επιχειρηματολογία άλλων ανθρώπων του περιβάλλοντός τους.

Με βάση τα παραπάνω καταδεικνύεται η τάση των κομμάτων να λαμβάνουν υπόψη τους το τι σκέφτονται οι ψηφοφόροι ερχόμενοι σε άμεση επαφή μαζί τους, προσπαθώντας παράλληλα να γεφυρώσουν άμεσα το οποιοδήποτε χάσμα με τους ψηφοφόρους.

Οι υποψήφιοι γνωρίζουν, σύμφωνα με την έρευνα των Coate και Conlin το 2004, ότι οι ψηφοφόροι ενδέχεται να έχουν σχετική άγνοια για τα προσόντα των πρώτων, με αποτέλεσμα να μεριμνούν να επικοινωνήσουν οποιαδήποτε σχετική πληροφορία που τους αφορά μέσα από τις διαπροσωπικές συζητήσεις με το εκλογικό σώμα, κυρίως με τη μερίδα εκείνου που έχει άλλη πολιτική τοποθέτηση από τους ίδιους.

Συμπεραίνεται επομένως ότι οι διαπροσωπικές συζητήσεις δύναται να αλλάξουν μερικώς τις πολιτικές αποφάσεις των ανθρώπων, όσο περιορισμένη κι αν είναι η πρόσβαση στο εκλογικό σώμα.

Επομένως γίνεται σαφές ότι η κατά πρόσωπο συζήτηση θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη εν μέρει για τη διαμόρφωση μιας πολιτικής επιλογής.

* Η Αγγελική Τζοβάρα είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια με έδρα την Ηγουμενίτσα.
Τηλ. επικοινωνίας 6983719069








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου